USA presidendi Donald Trumpi agressiivne ja ennustamatu tariifide kasutamine on ajamas tagajalgadele USA ärigruppe, mis on pikalt olnud Vabariiklikus Parteis mõjuvõimas jõud.
USA firmad näitavad üles rahulolematust Trumpi kaubanduspoliitikaga
Trumpi eelmise nädala ähvardus kehtestada halvavad importmaksud Mehhiko toodetele sealt tulevate keskameeriklastest migrantide peatamiseks tuli USA ettevõtlusmaailmale üllatusena.
USA ja Mehhiko maandasid pinged eelmisel reedel, kui Mehhiko nõustus tegema migrantide peatamiseks rohkem. Esmaspäeval aga ähvardas Trump taas tariifidega, kui Mehhiko ei täida ühte lubadust, mida president ei täpsustanud, kuid mille ta lubas «avaldada mitte liiga kauges tulevikus».
Selline edasi-tagasi põikamine on Trumpi kaubanduspoliitika tunnusmärk. President ähvardab pidevalt tariifidega, vahel kehtestab ja siis peatab need, siis vahel ähvardab uuesti või loobub neist täielikult.
Firmad, kellele juba tekitavad Trumpi immigratsiooni piiramise katsed ebamugavust, pole suutnud välja selgitada, kus nad peaksid kiiresti muutuvas poliitilises kliimas seisma. Nad toetasid rõõmuga Trumpi maksukärpeid firmadele ning samme lõdvendada keskkonna- ja teisi nõudeid.
Trumpi heitlik tariifide kasutamine aga paneb nad muretsema.
«Ettevõtjad kaotavad,» ütles vabariiklasest strateeg ja Trumpi sage kriitik. «Ta nimetab end härra Tariifiiks. Ta on selle üle uhke... See on erakonnale halb uudis. See on halb uudis vabale turule.»
«See oli firmadele hea äratuskell,» ütles James Jones, ettevõtte Monarch Global Strategies juht ning endine USA saadik Mehhikos Trumpi ähvarduse kohta maksustada Mehhiko tooteid.
Ainuüksi eelmisel nädalal teatas miljardärist töösturi Charles Kochi juhitud võrgustik, et asutas mitu poliitikale keskenduvat poliitilist tegevuskomiteed, mis asuvad toetama vabariiklasi või demokraate, kes Trumpi kaubanduspoliitika hülgavad. Üks komiteedest on pühendunud vabakaubandusele.
Kochi võrgustik on vabariiklaste poliitikas juba mõjuvõimas jõud. Võrgustik jätkab teist aastat tariifide ja protektsionistliku kaubanduspoliitika ohtude teadlikkuse tõstmise «mitmeaastast ja mitme miljoni dollarist» kampaaniat.
Vabariiklastest on end lahti harutamas ka USA kaubanduskoda, mis on olnud erakonnale truu aastakümneid. Koda kulutas 2016. aasta valimistel peamiselt vabariiklaste abistamiseks 29 miljonit dollarit, kuid see asta teatas, et pühendab rohkem aega ja tähelepanu kongressi demokraatidele. On võimalus, et koda asub 2020. aasta presidendivalimistel demokraatide poolele.
Vähesed ootavad, et kaubanduskoda või ettevõtjate toetatud grupid nagu Kochi võrgustik asuvad ühtäkki demokraate kõvasti embama. Kuid isegi väike toetuse peatamine haavatavatele vabariiklastest kandidaatidele võib olla 2020. aastal otsustav.
Trumpi piiritu toetus tariifidele on paisanud segu aastakümnete pikkuse vabariiklaste vabakaubanduspoliitika, mis eelistas vabakaubandust. Muutuse kiiluvees on ärimaailm raskustes oma poliitilise kaalukuse säilitamisega.
Trumpi tariifid on maksud, mille tasuvad Ameerika importijad ning mis seejärel lükatakse tarbijate kanda. Need võivad esile kutsuda tariifide kehtestamise USA eksporditud kaupadele ning halvata firmasid, kes pole kindlad, kas nad peaksid varusid ostma või tehaseid ümber paigutama.
Trumpi see ei näi häirivat.
Myron Brilliant, kes juhib USA kaubanduskojas rahvusvahelisi suhteid, sarjas esmaspäeval telekanalis CNBC «tariifide kasutamist relvana». Tema sõnul ohustab see USA majandust ning suhteid kaubanduspartneritega.
Vastuseks helistas Trump CNBC-sse ning ütles Brillianti kohta, et «pole ta nii helge pea midagi» ning kaitses oma kaubanduspoliitikat.
«Tariifid on imekaunid asjad,» rõhutas ta.