«Mida me peaksime tegema?» küsib paari protestiva ametiühingutegelase laiutav loosung Pomigliano autotehase ees.
Fiat loodab, et Panda ta päästab
Sama eksistentsialistlikult väljendub ka Fiati-Chrysleri tegevjuht Sergio Marchionne tehase sees – kelle tõi Lõuna-Itaaliasse vajadus tähistada uue ülesputitatud Panda turulepaiskamist, mida grupp näeb kui Euroopas käestlibiseva turuosa päästjat.
«Skeptikutele, mahategijatele ja elukutselistele kurjakuulutajatele vastame meie faktidega,» teatas ta ja väitis, et tänu Fiati moodsaimale tootmisliinile on Pomiglianosse ja Lõuna-Itaaliasse saabunud «uus tööstuskultuur».
Pomigliano «pööramine» on olnud üks okkaline ja vaevaline rada. Kunagine tööluuside ja kohutavate kahjumite sünonüüm on täna tänu 800 miljoni eurosele investeeringule ülimalt automatiseeritud ning suudaks toota 1050 autot päevas.
Hetkel töötab Pomiglianos ligikaudu 600 inimest, uut Pandat hakatakse esialgu valmistama 100 tükki päevas.
Samas ütles Fiat, et võiks ju võtta tööle kas või 4900 töölist – nagu algusaegadel – kui turul vaid nõudlust jätkuks.
Marchionne on pidanud visa võitlust Itaalia ametiühingutega ning üritab muuta riigi kuvandit, mis tema sõnutsi on selline, et «võidab see, kes kõige kõvemini karjub. Inimesed räägivad palju, kuulavad vähe ja teevad veelgi vähem. Telekaamerate ees pingutatakse rohkem kui päriselus.»
Kuigi ametiühingutega on saavutatud senisest «paindlikum» diil, tunnistas Marchionne siiski sisuliselt, et finantslilises mõttes olnuks kasulikum Pomigliano kinni panna ja uut Pandat hoopis välismaal meisterdama hakata.
«Otsus uus Panda Pomiglianosse tuua ei põhinenud ratsionaalsetel ega majanduslikel kaalutlustel. Me lähtusime Fiati ajaloolistest juurtest ja pikaajalistest soojadest suhetest selle maaga,» ütles ta.
«Vana» Pandat valmistatakse koos teiste mudelitega Tychy tehases Poolas. Tegevjuhtide sõnutsi toodetakse seal veerandi tööjõuga sama palju Fiateid, kui kõigis viies Itaalia tehases kokku.
Uus Panda on Fiati sõnutsi «lihtsuse ja praktilisuse ikoon». Ta maksab Itaalias 10 200 eurot ja on suunatud turu «kasinale» segmendile.
Euroopa autotootjate ühenduse EMEA andmetel on Fiat ELi põhitegijaist kõige viletsamas seisus, müük on käesoleva aasta esimese 10 kuuga kukkunud 11,9 protsenti. Turuosa kängus ligi protsendi jagu ning on 7,3 protsenti.
Alles hiljuti hüppas Fiat vette, et tõmmata kaldale uppuv Chrysler, milles omab nüüdseks 53,5-protsendilist osalust.
Nüüd võib olla ameeriklase kord itaallasele appi hüpata ja ta Euroopa surutisest läbi vedada. Kolmandas kvartalis teenis Chrysler kaks kolmandikku grupi kasumist ning võib tuleval aastal ka tootmise poolest Fiatist ette sõita.
Marchionne ootuste kohaselt jääb Fiati toodang tuleval aastal maailma lõikes samaks ehk 2,2 miljoni auto peale. Chrysler peaks aga kiirendama 2,2 miljoni juurest 2,4 miljoni peale.
CopyrightThe Financial Times Limited 2011.