Selle aastakümne lõpuks on suurfirmad hävitanud umbes Hispaania suuruse ala vihmametsa, et kasvatada toiduaineid nagu palmiõli, kuigi toiduainetööstus ise on seadnud samaks ajaks eesmärgiks raadamine lõpetada, teatas Greenpeace.
Uskumatu: suurfirmad hävitavad vihmametsi, et toiduaineid toota (4)
Maailma suurimad tarbijakaupade firmad, nende seas Nestle ja Unilever, lubasid 2010. aastal jõuda aastakümne lõpuks metsade raadamises netonullini ja hankida veiseid, palmiõli, soja ja muid kaupu vastutustundlikult.
Alates lubaduse allkirjastamisest on nende kaupadega seotud raadamine aga hüppeliselt tempot kogunud ja panustanud vähemalt 50 miljoni hektari jagu metsa hävitamisse, selgub Greenpeace'i uuringust.
«Need kompaniid hävitavad meie laste tulevikku, tirides meid kliima- ja ökoloogilise kollapsi poole,» ütles Greenpeace UK metsanduse juht Anna Jones.
«Nad on raisanud aastakümne poolikutele meetmetele ja selle aja jooksul on hävitatud üüratus ulatuses loodust,» lisas ta.
Alates 2010. aastast on Brasiilias loomasöödaks mõeldud sojakasvatuste ala suurenenud 45 protsenti.
Indoneesias on palmiõlitootmine kümnendi algusest suurenenud kolme neljandiku võrra ja kakaotootmise jalajälg Elevandiluurannikul on suurenenud 80 protsenti.
2015. aasta Pariisi kliimaleppes seati eesmärgiks hoida globaalne soojenemine oluliselt alla 2 kraadi Celsiuse järgi ja ideaalis alla 1,5 kraadi.
Selleks peavad riigid järsult vähendama süsihappegaaside emissiooni, kuid seni on need igal aastal vaid kasvanud.
Vihmametsad seovad praegu kuni 30 protsenti kogu inimtekkelistest heitmest ja on olulised bioloogilise mitmekesisuse keskused. Seal kasvavad taimed, millest on sünteesitud umbes veerand kõigist ravimitest.
Vihmametsade raadamise kahjulik mõju on kahetine: see võtab ära üliolulise kasvuhoonegaaside ammutaja ja selle asemele rajatud tööstuslik põllumajandus on üks suuremaid heite allikaid.
Ainuüksi lihatööstus moodustab hinnanguliselt 18 protsenti kõigist inimtekkelistest kasvuhoonegaaside heitmest ja prognooside järgi peaks lihatarbimine sajandi keskpaigaks kasvama 76 protsenti.
Greenpeace süüdistas firmasid oma lubaduste murdmises. «Nad peaksid pidama praegu kriisikõnelusi, kuid nad proovivad endiselt kasvatada nõudlust kaupade järele, mis viivad raadamist veelgi kaugemale,» ütles Jones.