Saarlased peavad suuremat lennukit ootama: maanteeamet läheb lennuhankega kolmandale ringile

Janno Riispapp
, reporter
Copy
Nordica lennuk. Pilt on illustreeriv.
Nordica lennuk. Pilt on illustreeriv. Foto: Nordica

Maanteeamet tunnistas lähtuvalt rahandusministeeriumi juhistest kehtetuks Tallinna-Kuressaare lennuhanke, uus hange kuulutatakse välja lähiajal. Hanke võitnud Nordica tütarfirma Regional Jetiga ei jõutud juuniks lepingusse, mistõttu jätkab saarlaste teenindamist senine vedaja Transaviabaltika.

«Maanteeamet teeb endast kõik oleneva, et võimalikult kiiresti tuua Tallinn-Kuressaare-Tallinn liinile suurem lennuk, mis vastab paremini kohalike inimeste vajadustele ja ootustele. Seetõttu kuulutame uue hanke võimalikult kiiresti välja,» selgitas Maanteeameti liiklusdirektor Meelis Telliskivi.

Alates juunist teenindab Tallinna-Kuressaare liini Leedu lennufirma Transaviabaltika, mis on suursaarte liine teenindanud ka varem.

Liinilepingut pikendati vastavalt ühistranspordiseadusele liini teenindanud vedajaga kuni uue vedaja leidmiseni. Kuna sel hetkel hankeprotsess käis, siis oli oht, et liini teenindamine katkeb. Uus leping sõlmiti kuni kaheks aastaks. Antud leping on võimalik lõpetada kahekuulise etteteatamisajaga juhul, kui maanteeamet on uue vedaja leidnud.

Maanteeamet vaidlustas Nordica võidu kohtus

Maanteeamet vaidlustas mai keskel Tallinna halduskohtus riigihangete vaidlustuskomisjoni (VAKO) otsuse tunnistada Nordica tütarfirma Regional Jeti pakkumine Tallinna-Kuressaare liinil vastavaks, sama otsusega tühistati Transaviabaltika võitjaks tunnistamise otsus.

Maanteeameti liiklusdirektor Meelis Telliskivi rääkis nädal enne hanke kohtus vaidlustamist, et kohtuvaidluse puhul ei saa hanke alusdokumentides kehtestatud tingimustel ehk 1. juunist lepingut sõlmida. Sellisel juhul on maanteeametil plaan pikendada Transaviabaltikaga avaliku teenindamise lepingut kuni kahe aasta võrra.

Nimelt näeb ühistranspordiseadus ette, et kui avaliku teenindamise leping lõpeb enne vaidlustuse või kaebuse lahendamist, võib hankija seda pikendada samadel või uutel tingimustel kuni uue vedaja leidmiseni.

Maanteeameti peadirektor Priit Sauk tunnistas aprilli alguses oma käskkirjaga vastavaks Leedu firma Transaviabaltika ja Regional Jeti pakkumised ning tunnistas viimase pakkumise ka edukaks, kuid sama käskkirjaga jäeti Regional Jet kvalifitseerimata. Seetõttu tunnistati edukaks siiski Transaviabaltika pakkumine, selgub vaidlustuskomisjoni otsusest.

Maanteeamet jättis Nordica ja Poola lennufirma LOT ühisettevõtte Regional Jeti pakkumise kvalifitseerimata, kuna 2017. aasta lõpu seisuga oli selle omakapital 2,4 miljoni euroga miinuses. Regional Jet vaidlustas vaidlustuskomisjoni otsuse, kuna oli esitanud Nordica kinnituse, millega viimane annab tütarfirmale hankelepingu täitmisel vajadusel rahalisi vahendeid ja vastutab solidaarselt hankelepingu täitmise eest.

Kuna Euroopa Kohtu hinnangul ei nõua liidu õigusnormid, et pakkujana kvalifitseerumiseks peab hankijaga lepingut sõlmida sooviv isik suutma lepingut otseselt, omaenda vahendeid kasutades täita, annab seadus ettevõtjale õiguse tugineda teiste ettevõtjate vahenditele juhul, kui pakkujale on asjaomase hankelepingu täitmisel nende ettevõtjate vahendid kättesaadavad. Kuna Nordica omakapital oli tunamulluse bilansipäeva seisuga 27,2 miljonit eurot, piisab sellest vaidlustuskomisjoni hinnangul Regional Jeti pakkumise kvalifitseerimiseks.

Kuigi Regional Jeti pakkumine oli 41 protsenti Transaviabaltika omast kallim (reisi maksumus vastavalt 8534 eurot ja 6023 eurot ilma käibemaksuta), sai Regional Jet rohkem väärtuspunkte, kuna hinnati ka pakutavate õhusõidukite vanust. Leedu firma plaanis Kuressaare liini teenindada 46-kohalise ATR42-300 tüüpi lennukiga, Nordica ja Regional Jet 70-kohalise ATR 72-600-ga.

Kolm aastat tagasi sõlmitud lepingu kohaselt maksti riigieelarvest ühistranspordi sihtotstarbelist toetust Transaviabaltikale Tallinna-Kuressaare liinil ühele reisile 1980 eurot.

Nordica kommunikatsioonijuhi Toomas Uibo sõnul oli Regional Jeti pakkumus eeldatavast, 19,3 miljonist eurost küll pisut kõrgem, kuid konkurentidega võrreldes saadi enim väärtuspunkte põhilennuki vanuse kriteeriumis. Ta möönis toona, et otsust on küll võimalik vaidlustada, kuid lootis, et Nordica ja Regional Jet suudavad pakkuda saarlastele teist taset ja kvaliteeti, kui seni on harjutud.

Riik alustas Tallinna ja suursaarte vahelistele liinidele viieks aastaks teenusepakkuja otsimist möödunud aasta juulis. Esimene konkurss tühistati novembris, kuna maanteeamet nõudis võimalikult keskkonnasäästlikke lennukeid, kuid CO2 emissiooni saab mõõta vaid reaktiivmootoritega lennukitel, millega pole regionaalsetel liinidel mõistlik lennata.

Tallinna-Kärdla liini hanke võitis Transaviabaltika, kus jätkab lendamist 19-kohaline Jetstream 32. Kärdla liini eeldatav dotatsioon on kokku 6,2 miljonit eurot.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles