Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Autotootjad Fiat Chrysler ja Renault peavad liitumisplaane, et luua megaettevõte

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Renault Arkana.
Renault Arkana. Foto: EVGENIA NOVOZHENINA / REUTERS

Itaalia-Ameerika autotootja Fiat Chrysler teatas esmaspäeval, et peab liitumiskõnelusi Prantsuse Renaultiga, et luua maailmas suuruselt kolmas autotootja, millel oleks ressursse pidamaks sammu kiiresti muutuva autotööstusega.

Liitumise kavandatav maksumus on 35 miljardit dollarit ja ettepaneku järgi kontrolliksid Fiati aktsionärid 50 protsenti ühisettevõttest ja Renaulti aktsionärid samuti 50 protsenti, mis tähendab, et mõlemad osapooled oleks võrdsed partnerid. Renault on teada andnud, et liitumine pakub neile huvi ja nad uurivad Fiat Chrysleri pakkumist. 

Kui Fiat Chrysler ja Renault liituvad, siis sünniks neist autotootja, mis on maailmas suuruselt kolmas Jaapani Toyota ja Saksa Volkswageni järel. Kui kahe ettevõtte 2018. aasta finantstulemused kombineerida, siis oleks ühisettevõtte aastakäive 170 miljardit eurot. Tegevuskasum oleks 10 miljardit eurot ja puhaskasum seitse miljardit eurot. Uue ettevõtte aastane automüük ulatus 8,7 miljoni sõidukini.

Fiati esindajate sõnul on liitumise eesmärgiks tulla paremini toime üha elektrilisemaks muutuva autotööstusega, aina rangemate keskkonnaregulatsioonidega ja äärmiselt palju ressursse ja tehnilisi teadmisi nõudvate isesõitmistehnoloogiate arendamisega.

Elektriautode ja isesõitvate autode arendamise maksumus on sundinud ka teisi suuri tootjaid sõlmima liite. Näiteks arendavad elektriautosid ühiselt Volkswagen ja Ford. Isesõitvate autode arendamisel on käed löönud aga Uber ja Google. Fiati plaani kohaselt säästaks mõlemad ettevõtted taoliste tehnoloogiate teadus- ja arenduskulude jagamise pealt ligemale viis miljardit eurot.

Uus ettevõte baseerus ettepaneku järgi Hollandis ja selle aktsiad oleks märgitud Milano börsil. Et liitumine toimuks täiesti võrdsel alusel maksab FCA ühekordse eridividendina 2,5 miljardit eurot ja müüks maha oma Comau robootika äri.

Liitumise tulemusel saaks ühisettevõtte nõukogu esimeheks tõenäoliselt Fiati praegune nõukogu esimees John Elkann, kes kuulub mõjuvõimsasse Agnellide dünastiasse, mis kontrollib 29 protsenti Fiat Chryslerist. Elkann sai FCA nõukogu ase-esimehehe tiitli 2004. aastal vaid 28 aastaselt. Tegevjuhiks saaks tõenäoliselt Renaulti praegune nõukogu esimees Dominique Senard.

Fiati ja Renaulti liitumine ei pruugi kujuneda aga sugugi lihtsaks ettevõtmiseks. Renaulti ja Jaapani Nissani 20 aastat kestnud liit näitab selgeid mõranemise märke ja mitmete analüütikute sõnul pole autotööstuses kunagi sõlmitud ühtegi täiesti võrdset liitu. Nissan on kurtnud juba aastaid selle üle, et neil on Renaultis ainult 15-protsendine osalus, millega ei kaasne hääletusõigust.

Kui FCA ja Renault liituvad, siis saab uus ühendatud ettevõte Renaulti 43,3-protsendise osaluse Nissanis, kuid Nissani osalus uues ettevõttes kahaneb vaid 7,5 protsendi peale. Esmaspäeval esitatud plaani järgi saaks Nissan 11 liikmest koosnevas nõukogus vaid ühe koha. Nissani ja Renaulti endine tegevjuht Carlos Ghosn ootab endiselt Jaapanis kohut, kus teda on vahistatud juba neli korda. Nissan-Renault liitu kuulub ka Jaapani Mitsubishi Motors.

Samuti võib probleemiks kujuneda Prantsuse riigi 15-protsendine osalus Renaultis. Pariis võib panna käe ette kõigele, mis sisaldab näiteks Prantsuse töökohtade kaotamist, sest poliitiliselt mõjuvõimsad ametiühingud oleks sellele tugevalt vastu. Sarnaselt Nissaniga väheneks ka Prantsusmaa osalus uues ettevõttes poole võrra 7,5 protsendini. Prantsuse valitsus on teada andnud, et nad pooldavad liitumist, kuid tahavad enne näha liitumislepingu täpsemaid üksikasju.

Ka Rooma on liitumist pooldanud, kuid tahab soetada enne Fiatis osaluse, et olla Pariisiga poliitiliselt võrdsel kaalukausil. Itaalia populistliku valitsuse sekkumine FCA-sse ei pruugi aga sugugi meeldida teistele aktsionäridele.

Liitumise idee paistab siiski investoritele vähemalt hetkel meeldivat, sest peale kõneluste avalikustamist tõusis Renaulti aktsia esmaspäeval 15 protsenti 57,46 euro peale ja Fiati aktsia tõusis 11,3 protsenti 12,75 euro peale.

Tagasi üles