Varasemad katsetused müüjat asendada
Müüjavaba kaubandus ei olnud 1980. aastail tegelikult midagi uut. Automaadist karastusjookide, sigarettide või maiustuste ostmine oli ju tavaline asi. Esimese müügiautomaadi pani väidetavalt juba 1. sajandil pKr oma kodulinna Aleksandriasse üles Vana-Kreeka insener Heron. Tema automaat väljastas mündi sisestamisel pisut püha vett.
Briti kõrtsidesse jõudsid messingist tubakaautomaadid juba 1600. aastail.
Tänapäevased müügiautomaadid hakkasid mõlemal pool Atlandi ookeani jõudsalt levima 1880. aastail. Peatselt sai automaatidest osta peaaegu kõike, alates sigarettidest ja lõpetades postkaartidega. Millega aga seletada seda, et Philadelphias oli 1902. aastal kõige levinum lõunasöök makaronid juustuga ja keedetud oad? Õige! – Just neid roogi pakkus sealne esimene toiduautomaat.
Ent füüsilises kaupluses tulid kliendid muutustega vaevaliselt kaasa. Kui Tennessee poepidaja Clarence Saunders avas 1916. aastal esimese poe, kus inimesed võisid ise riiulitelt kaupa korvi panna, tabas teda üldine hukkamõist ja naeruvääristamine. Inimestele meeldis, kui nad said müüjale anda ostunimekirja ning siis oodata, kuni müüja kõik soovitud asjad kokku korjab. Ja kuigi Sandersil õnnestus oma selvekaupluste kett kiiresti suureks kasvatada, kulus aastakümneid, enne kui selvekauplusest sai kaubanduse peavool.
Iseteeninduskassa teekond on olnud vaevaline. Ja seda mitte ainult 1980. aastail, vaid ka tänapäeval, ligi neli aastakümmet hiljem. Selle põhjuseks on nii ostjate kartus (harjumatu) kui ka kaupmeeste vastuseis (kõrged haldamiskulud ja varguste risk).
2018. aastal Kanadas läbi viidud Dalhousie Ülikooli uuring näitas, et iseteeninduskassasid kasutab regulaarselt vaid 11% ostjaist. Inimeste põhilised kartused on, et midagi läheb viltu ja siis tuleb tükk aega abi oodata; et pole võimalik samal ajal kaupu skännida ja last kantseldada; et müüjad kaotavad tehnoloogia arengu tõttu töö; et põhimõtteliselt on vastuvõetamatu, et ostja peab tegema kassiiri tööd, selle eest midagi vastu saamata.