Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Maha põlenud Vene reisilennuki valmistaja on kuulus Nõukogude sõjatööstur (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Suhhoi Su-30SM hävitaja.
Suhhoi Su-30SM hävitaja. Foto: Marina Lystseva / Marina Lystseva/TASS

Pühapäeval Šeremetjevo lennujaamas hädamaandumise ajal põlema süttinud Suhhoi Superjet 100 reisilennuki õnnetus nõudis 41 reisija elu. Hädamaandumise asjaolude uurimine veel käib, kuid üles on kerkinud küsimused lennuki ohutuse ümber. Superjet 100 valmistajaks on NSV Liidu ajal sõjalennukeid valmistanud lennutööstur Suhhoi, mis asutati juba enne Teist maailmasõda.

Suhhoi juured ulatuvad tagasi 1939. aastasse, mil Nõukogude aeronautika insener Pavel Suhhoi asutas võimude loal Ukrainas Harkivi linnas lennukite disainimisbüroo ja arendas oma meeskonnaga välja luure- ja kergepommitaja BB-1 (hiljem Suhhoi Su-2). Insener kolis oma büroo 1940. aastal ümber Moskvasse, et olla teadus- ja arenduskeskusele lähemal, kuid seal polnud neil oma tootmisliini ja nii polnud bürool mitte midagi teha. 

Teise maailmasõja ajal jäi Su-2 Saksa lennukite vastu kehvaks ning büroo disainis ründelennuki Su-6, kuid Stalin eelistas hoopis Suhhoi konkurenti Iljušin Il-2. Suhhoi arendas välja ka prototüüp ründelennukuid Su-3 ja Su-8, kuid Nõukogude võimud polnud pärast idarindel võitmist neist enam huvitatud. Pavel Suhhoi kaotas Stalini soosingu ja peale sõja lõppu pidi ta töötama teise kuulsa inseneri Andrei Tupolevi alluvuses. Tema büroo suleti.

Pärast Stalini surma sai Suhhoi taas loa avada oma disainibüroo ning seekord koos oma tootmisliiniga, tehes sellest tõelise lennukitootja. Suhhoi oli Külma sõja ajal üks esimesi Nõukogude sõjatootjaid, mis hakkas välja töötama reaktiivmootoritega sõjalennukeid. Reaktiivmootoriga ülehelikiirusel lendav hävituslennuk Su-7 võeti Nõukogude õhuvägedes kasutusele 1959. aastal. Büroo arendas veel terve hulga teisi sõjalennukeid.

Pärast Nõukogude Liidu lagunemist hakkas Suhhoi tootma ka tsiviilotstarbelisi lennukeid ning selle tulemusel sündisid transpordilennuk Su-80 (2001) ja põllumajanduslike pestitsiidide piserdamiseks mõeldud Su-38 (2001). 2006. aastal liitis Venemaa Suhhoi sõjalennukeid valmistava osa riigi kõigi teiste sõjalennukite tootjatega, et luua United Aircraft Corporation.

Suhhoi sõjaväeline haru valmistab tänapäeval Venemaa viienda generatsiooni varghävitajat Su-57, mille esimene lend leidis aset 2010. aastal, kuid lennuk ise on endiselt arendusjärgus. Teadaolevalt on valmistatud 10 prototüüpi.

2007. aastal lasi Suhhoi tsiviillennukeid valmistav haru välja riigi esimese modernse reisilennuki Superjet 100, mille esmalend toimus 2008. aastal. Kasutusse võeti reisilennuk 2011. aastal. Superjeti kasutavad peamiselt Venemaa lennuliinid siselendudel ja paar Mehhiko odavlendude firmat.
 

Tagasi üles