Antartktika ekspeditsioonilaev Bellingshausen uude kodusadamasse Kuressaares esialgu sisse ei saa (2)
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kuressaare jahisadam rajati 1994-99, planeeritud sügavus 3,5 m jäi saavutamata
Alates 2018. aastast haldab Kuressaare sadamat Saaremaa Merispordi Selts
Ekspeditsioonilaeva Bellingshausen remonditööd Nasva laevatehases on graafikus
Laupäeval pidulikult uue kodusadama Kuressaare nimega ahtriplaadi ning Saaremaa Merispordi Seltsi vimpli kandmise õiguse saanud ekspeditsioonilaeva jaoks on Kuressaare sadam täna liiga madal.
6. aprillil peetud Saaremaa Merispordi Seltsi (SMS) koosolekul sõlmisid Antarktika 200 ekspeditsiooni juht Tiit Pruuli ja SMS kommodoor Priit Kuusk lepingu, mille kohaselt on peagi Admiral Bellingshauseniks ristitava ekspeditsioonilaeva ametlik kodusadam Kuressaare. Lepinguga kaasneb õigus kanda SMS vimplit. Eesti vetes seilates võib laev ka ametliku ahtrilipuna kasutada Saaremaa Merispordi Seltsi sümboolikaga riigilippu.
Ekspeditsioonilaev väljub Antarktika avastamise 200. aastapäevale pühendatud polaarretkele 9. juulil, kuid enne ekspeditsiooni kavandatavasse alguspaika Kroonlinnas siirdumist laev oma uude kodusadamasse Kuressaares siseneda ei saa. Üks laeva kolmest kaptenist Meelis Saarlaid selgitas, et tavaolukorras on laeva süvis 3,5 meetrit. Kuigi laeva kiilu saab süvise vähendamiseks ülespoole tõsta, vajab alus ka tõstetud kiiluga 2,7 meetri sügavust vett, Kuressaare sadam ning selle sissesõidutee võimaldavad aga siseneda maksimaalselt 2,5 meetrise süvisega alustel, sedagi normaalse või kõrge veetaseme korral.
Saaremaa Merispordi Seltsi kommodoor Priit Kuusk ütles, et SMS haldab Kuressaare jahisadamat teist hooaega ning ei ole veel jõudnud sadama sissesõidutee sügavuse küsimusega tegeleda, kuid teadaolevalt on nii sadamakapten kui purjetajad probleemile varemgi tähelepanu juhtinud.
Loodetavalt õnnestub Kuressaare jahisadama ja sissesõidufaarvaatri sügavus algse projektiga vastavusse viia
Sadama ehitamisel projekteeriti sadama sissesõidukanali laiuseks 50 meetrit ning sügavuseks 3,5 meetrit, paraku jäi tegelik tulemus projektis ette nähtust kehvemaks. Olukorda halvendab faarvaatrisse settiv muda.
Kuusk avaldas lootust, et sadama ning sissesõidutee algse projektiga vastavusse viimiseks vajalik rahastus siiski leitakse ning ekspeditsioonilt naastes saab mootorpurjekas Admiral Bellingshausen pidulikult ka kodusadamasse siseneda.
Laeva remonditööd on graafikus
Ekspeditsiooniks soetatud teraskerega kahemastiline mootorpurjekas on hetkel Nasval firma Baltic Workboats laevaehitustehases dokis, kus tehakse polaarreisi jaoks vajalikud ümberehitus- ja remonditööd. SMS kommodoor Priit Kuusk, kes on ühtlasi ekspeditsioonilaeva mereklaariks seadmise projektijuht, kinnitas, et kuigi võrreldes algselt kavandatuga on töid pisut lisandunud, on remondiprojekt graafikus ning laev pannakse vette hiljemalt 1. juunil.
1984. aastal Hollandis Jongerti laevatehases ehitatud 2-mastilise mootorpurjeka jaoks saab see olema neljas nimevahetus. Laeva praegust nime St. Jean II kandnud ahtriplaadi eemaldamisel ilmus selle alt välja laeva eelmine nimi Bramante.
Kajutis leiduv esmaristimise mälestustahvel aga näitab laeva nimeks Antilla. Millal täpselt toimub laevale uue nime andmise tseremoonia, ei osanud Tiit Pruuli veel öelda.