Kui kodumaist toitu eelistab Toiduliidu uuringute järgi lausa 90% eestlastest, siis muudes valdkondades pole analoogset eestimaiste ettevõtete eelistamist seni märgata olnud. Tänavu jaanuaris ja veebruaris tõstatunud rahapesuskandaal ning Danske panga turult taandumise otsus on aga pannud Eesti inimesed põhjalikumalt läbi mõtlema, mille poolest erinevad kodumaisel ja rahvusvahelisel kapitalil põhinevad pangad.
Samal ajal, kui meedias käib arutelu selle ümber, kas Eestisse oleks vaja uut panka, on paljud eestlased juba teinud otsuse kodumaise panga kasuks – vahetult pärast Danske skandaali ilmsiks tulekut ja Swedbanki võimaliku rahapesu uurimise algust kasvas Coop Pangaga liitunud uute klientide arv hüppeliselt. Veebruaris liitus pangaga üle 1200 erakliendi, mida on kolmandiku võrra rohkem kui jaanuaris ja kümnendiku võrra enam kui eelmisel aastal keskmiselt, kusjuures seda ilma toetavate kampaaniategevusteta. Kuidas on muutumas aktiveerunud pangavahetuse tulemusel turg?
Olen veendunud, et Rootsi pankade tegutsemine siinsel turul on toonud ja toob ka edaspidi Eesti majandusele oluliselt rohkem kasu kui kahju. Siiski oli turg tasakaalust väljas, sest umbes kaks kolmandiku eestlastest on kõikide pangateenustega välispankade kliendid. See on tekitanud mugavustsooni, sest konkurents on madal ja pangad pole pidanud kliendi nimel eriti pingutama. Meil on nüüd küll viipemaksed, kuid näiteks Suurbritannia inimesed kasutasid juba 2014. aastal 58 miljonit viipekaarti.
Poolas on juba aastaid levinud telefoniga tasumine ja Rootsis on võimalik teha makseid, ilma et teaksid teise inimese kontonumbrit. Paremini tasakaalus turul on suurimateks võitjateks kliendid – konkurents paneb pangad keskenduma tootearendusele ja kliendikesksusele, mis võib mõnevõrra kahandada pankade kasumlikkust, kuid toob kaasa paremad teenused.