Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Smartlynx: Probleemide kuhjudes lennud hilinevad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lennufirma Smartlynx ohutuse ja turvalisuse asepresident Sigurdur Hrafn Gislason ja turvajuht Mara Steinberga arvavad, et Smartlynx ei hiline tegelikult rohkem kui teised lennufirmad, kuigi Eestis võib nii tunduda.
Lennufirma Smartlynx ohutuse ja turvalisuse asepresident Sigurdur Hrafn Gislason ja turvajuht Mara Steinberga arvavad, et Smartlynx ei hiline tegelikult rohkem kui teised lennufirmad, kuigi Eestis võib nii tunduda. Foto: Sander Ilvest
  • Smartlynx aitab Boeingu probleemidega hädas lennufirmasid.
  • Lennufirma hilinemiste suureks põhjuseks on tagavaralennuki puudumine Tallinnas.
  • Smartlynxi hädamaandumise juhtumit veel uuritakse.

Läti lennufirma Smartlynx esindaja Sigurdur Hrafn Gislason rääkis, et üks lennuki väike tehniline probleem võib tekitada sündmuste ahela, mis toob kaasa lennu mitmetunnise hilinemise.

Smartlynxi lendude hilinemistest ja tühistamistest on tihti kirjutatud. Lennufirma juhatuse liige ning ohutuse ja turvalisuse asepresident Sigurdur Hrafn Gislason selgitas, miks lennud hilinevad ja kuidas saaks tehnilisi probleeme lahendada.

Eelmise aasta veebruaris toimus Tallinna lennujaamas palju kajastust saanud intsident, kus Smartlynxi lennuk Airbus A320 tegi hädamaandumise ja sõitis Sõjamäe-poolses otsas lennurajalt välja. Mis täpselt toona juhtus?

Me ootame veel uurimise tulemusi. Olen ka ise käinud ohutusjuurdluse keskuses, et raportit näha, aga kahjuks pole see võimalik. Meil ei ole selliseid juhtumeid rohkem olnud.

Smartlynxi lendude hilinemised ja tühistamised on reisijates palju meelepaha tekitanud. Miks teie lennud nii palju hilinevad?

Kõigil lennufirmadel on tehnilisi probleeme. Ka meil on neid oma kogus olnud, kuid ma ei näe, et neid oleks teistest lennufirmadest rohkem. Saame aru, et lendude hilinemine ja tühistamine on kliendile äärmiselt negatiivsed kogemused, ja me teeme kõik endast oleneva, et neid ei tekiks.

Millised on tüüpilisemad probleemid, mis hilinemisi ja tühistamisi põhjustavad?

Ei ole kindlaid tehnilisi probleeme, mis esineksid kõige sagedamini. On suur hulk väikseid probleeme, mis ei ohusta lennu turvalisust, aga me peame täitma kõiki nõudeid, et lennuk saaks õhku tõusta. Me peame reegleid järgima.

Kui istmete kohal olevatest tuledest ei lähe üks põlema, siis peame selle enne õhkutõusmist ära parandama, kuigi see ei ole tegelikult ohutusega seotud.

Näiteks kui istmete kohal olevatest tuledest ei lähe üks põlema, siis me peame selle enne õhkutõusmist ära parandama, kuigi see ei ole tegelikult ohutusega seotud.

Samas tundub ikkagi, et Smartlynxil tekib probleeme rohkem kui teistel lennufirmadel.

Põhjuseks on see, et meil pole vabu valvelennukeid. Suurematel liinilende teenindavatel lennufirmadel seisab Tallinnas lennuk, mida nad saavad kasutada, kui mõne lennukiga peaks probleeme tekkima. Meil sellist võimalust pole. Kui meil tekib Tallinnas tehniline probleem, siis peame selle kohapeal parandama.

Kas te olete mõelnud tagavaralennuki soetamisele?

Jah, aga see on tuleviku küsimus. Meil on küll plaanis oma lennukiparki laiendada, et meil oleksid ka varulennukid, kuid see ei ole odav investeering, kui lennuk lihtsalt seisab lennujaamas.

Millised karistused kehtivad lennufirmadele, kes ei järgi ohutusreegleid? Kas selliseid firmasid leidub?

Kõik lennufirmad järgivad reegleid väga täpselt. Kui mõni lennufirma rikub reegleid ja jääb vahele, siis kaotab ta tegevuslitsentsi. See ei ole naljaküsimus ja seda ei saa kergelt võtta. Sul on valida, kas kaotad natuke raha hilinenud lennuga või kaotad kogu oma äri. Me teeme kõik, mida saame, et tegutseda seaduslikult, ja mõnikord tähendab see hilinemist.

Hiljuti puhkes skandaal Boeingu ümber, kui peatati lennukite Boeing 737 Max kasutamine, sest selle mudeliga juhtus viie kuu jooksul kaks lennuõnnetust. Indoneesia õnnetuse uurimisel selgus, et piloodid ei suutnud lennukit kontrollida. Kas teie hinnangul on lennukite 737 Max peatamine põhjendatud? Kuidas see mõjutab turgu?

Asjaolu, et nii paljud lennuettevõtjad peavad seda vajalikku ettevaatusabinõu rakendama ja õhusõidukid maa peal hoidma, kuni on valminud täielik uuring, mõjutab oluliselt lennufirmade sõiduplaane. Smartlynx Airlines lendab ainult Airbusi lennukitega, aga me kõik loodame, et uurimise lõpptulemus tagab, et Boeingu õhusõidukid on täiesti ohutud.

Mis on kõige pikem hilinemine, mis on Smartlynxil olnud?

Cabo Verdes mõni aasta tagasi. Me korraldasime reisijatele hotellis ööbimise. Selle juhtumi põhjustas lennumeeskonna puudumine. Meil oli tipphooaeg ja meeskond ei saanud lihtsalt lennata. Nimelt on meil kindlad reeglid, kui kaua tohib meeskond järjest lennata, ja kui see aeg on ületatud, siis ei saa õhku tõusta. Selles olukorras pidime laskma meeskonnal puhata.

Näiteks Tallinnast teeme tšarterlende, mis tähendab, et meil pole nii palju lennukeid ega meeskondi kui tavalistel lennufirmadel. Seega võib tipphooajal probleeme tekkida. Näiteks kui väljumine hilineb, siis see mõjutab lennumeeskonna töötunde ja see omakorda lennujaama vabade maandumisaegade saadavust. Asjad hakkavad kuhjuma ja nii tulevadki pikad hilinemised, mille vastu ei saa me midagi teha.

Kui tihti juhtub, et hilinemise põhjustab lennujaama vaba koha puudus?

Ei-ei, lennujaamad on väga hästi õlitatud masinad. Mis võib juhtuda, on see, et kaotame lennujaamas koha. Seda tuleb ette suurtes lennujaamades, kus on väga tihe liiklus. Kui oma vaba maandumisaja lennujaamas kaotame, peame järjekorras ootama ja see võib oluliselt aega võtta. Lennujaamadel on lennuplaanid ja kui meie lend ei saa punktis A õigel ajal tehniliste probleemide tõttu startida, siis võime hilinemise tõttu kaotada oma maandumisaja sihtkohas B.

Näiteks Antalya lennujaamal on kindlad plaanid ja kui me hilineme, siis kaotame oma koha nende lennuplaani järjekorras. Seda tuleb tihti ette. Kui hilinemine on märkimisväärne ning lennujaama koha saamine võtab ka palju aega, siis võib juhtuda, et meeskonna lennutunnid saavad täis.

Suurtel lennufirmadel on rohkem maandumisaegu ja rohkem meeskondi, kes saavad lendu asendada.

Kas reisijate teadlikkus lennuohutusest on kasvanud?

Statistiliselt pole põhjust karta. Lendamine on kõige ohutum liikumisviis. Kas hirm on alla läinud, seda ei oska öelda. On ikka inimesi, kes kardavad reisida.

Ka reisijad põhjustavad probleeme

Smartlynxi turvajuht Mara Steinberga:
Meil on tõesti olnud imelikke juhtumeid. Oleme pidanud reisijaid lennukist välja tõstma, sest nad ei käitunud viisakalt. Seda juhtub eriti tšarterlendudel, kus inimesed lendavad puhkusele. Kui meeskond näeb, et reisija käitumise tõttu ei ole neil võimalik kuue tunni pikkusel lennul oma tööd teha, siis nad paluvad politsei abi.
Kõige rohkem tekib probleeme joobes reisijatega, kes kipuvad sageli ka lennukis suitsetama. Samuti on olnud juhtumeid, kus reisija on füüsiliselt agressiivne. Meie meeskonnad on treenitud selliste reisijatega suhtlema, kuid oleme pidanud tegema ka peatuse, et reisija välja tõsta. Näiteks eelmisel aastal oli juhtum, kus tegime kütusepeatuse ja selle ajal tõstsime reisija maha.

Smartlynx

Smartlynx Airlines Estonia OÜ on Lätis registreeritud lennufirma Smartlynx Airlines Ltd tütarfirma.
Smartlynx Airlines keskendub Airbus A320 tüüpi lennukite renditeenuste pakkumisele.
Ettevõte korraldab tšarterlende Eestist ja Lätist peamiselt puhkusesihtkohtadesse.
Ühtlasi pakub Smartlynx koolitusi lennukimeeskondadele.

Tagasi üles