Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Saksamaal sarjati teravalt Itaalia liitumist Hiina taristuprojektiga (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Hiina president Xi Jinping ja Itaalia peaminister Giuseppe Conte.
Hiina president Xi Jinping ja Itaalia peaminister Giuseppe Conte. Foto: YARA NARDI / REUTERS

Itaalia osalus Hiina suures Siiditee taristuprojektis põhjustas pühapäeval teravat kriitikat Saksamaal, kus muu hulgas ärgitati Euroopa Liitu sääraseid projekte vetostama. 

«Transpordiühenduste laiendamine Euroopa ja Aasia vahel on iseenesest hea asi, kuni Euroopa autonoomia ja suveräänsus pole ohustatud,» ütles EL-i eelarvevolinik Günther Oettinger.

Kuid Oettinger pidas murettekitavaks, et «Itaalia ja teiste Euroopa riikide strateegiliselt tähtis infrastruktuur, nagu energiavõrgustikud, kiirrongiliinid või sadamad ei ole enam Euroopa, vaid Hiina käes».  

«Euroopa vajab kiiresti Hiina strateegiat, mis õigustab oma nime,» lisas ta. 

Märkides, et EL-i liikmesriigid ei võta vahel adekvaatselt arvesse riiklikke ja Euroopa huve, pakkus Oettinger, et tasuks kaaluda Euroopa vetoõigust või Euroopa nõusoleku nõuet Euroopa Komisjoni kaudu.

Teravaid sõnu Rooma ja Pekingi tehingu aadressil ütles ka Saksa välisminister Heiko Maas. 

«Maailmas, kus tegutsevad hiiud nagu Hiina, Venemaa või meie partner USA, saame ellu jääda vaid ühtse EL-ina,» lausus Maas ajalehele Welt am Sonntag.

«Ning kui mõned riigid usuvad, et nad võivad ajada tarka äri Hiinaga, tabab neid üllatus, kui nad ärgates end sõltuvuses leiavad.»

«Hiina ei ole liberaalne demokraatia,» rõhutas ta. 

Euroopal on olnud probleeme sidusa strateegia leidmisel Hiina suhtes. Ühelt poolt vajatakse hädasti Hiinat kaubandusliitlasena, kuid teisalt teevad ettevaatlikuks selle riiklikud ambitsioonid ja suurenev globaalne mõju. 

Itaaliast sai laupäeval esimene G7 riik, mis Hiina hiiglasliku taristu- ja kaubandusprojektiga ühineb.

Itaalia plaan liituda Hiina hiiglasliku taristuprojektiga pani kulme kergitama nii riigis sees kui väljas. Kriitikute sõnul võidavad projektist eelkõige Hiina ettevõtted.

Suure riigivõlaga ja tehnilises majanduslanguses olev Itaalia on huvitatud majandussuhete suurendamisest Hiinaga.

Peking on eriti huvitatud Itaalia sadamatesse investeerimisest, et eksportida nende kaudu oma kaupa Euroopasse. Samal ajal hoiatatakse Roomat, et vältida tuleb Kreeka Piraeuse sadama saatust, mille võttis 2016. aastal üle Hiina laevandushiid Cosco.

Hiina president Xi Jinping nimetas aga mittesiduvat protokolli kahesuunaliseks investeeringute ja kaubavahetuse tänavaks. 

Oma visiidi järel Itaaliasse tegi pühapäeval peatuse Prantsuse Rivieral asuvas Monacos, et kohtuda hiljem õhtul Prantsuse presidendi Emmanuel Macroniga, kes üritab luua suhetes Hiinaga Euroopa ühisrinnet.

Tagasi üles