Kosmoseturism ei tähenda ainult miljardäride konkureerivaid egosid, vaid pikemas perspektiivis sadade miljardite dollaritesse ulatuv äri, ennustab Šveitsi suurpank UBS.
Aeg mõelda investeerimisse kosmoseturismiärisse
Esmaspäeval avaldatud raportis prognoosib investeerimispank, et kosmoseäri kasvab 2030. Aastaks 805 miljardi dollarini võrrelduna 244 miljardi dollariga 2010. aastal. Kuid kõige intrigeerivamaks osaks saab olema pikaajalised reisid, mille mahuks saab olema 20 miljardit ning turism kolm miljardit dollarit.
«Ehkki kosmoseturism on alles tärkavas faasis, usume, et kui tehnoloogia tõestab ennast ja kulud hakkavad tänu tehnoloogiale ja konkurentsile langema, muutub kosmoseturism peavooluäriks ja börsiettevõtete jaoks potentsiaalseks uurimisobjektiks,» kirjutasid investeerimispanga analüütikud Jarrod Castle ja Myles Walton klientidele.
Analüütikud loetlevad üle 50 ettevõtte, millel on potentsiaali kosmoseturismist kasu saada alates kosmosehotellide ja teemaparkide ehitamisest ja lõpetades kosmoselaevade ehitamise ning kosmosereisijate teenindusega, vahendab investeerimisajakiri Barron’s. Tuntumatest ettevõtetest on nimetatud Boeing, Airbus, Lockheed Martin, Hyatt Hotels, Marriott, Hilton, Delta Air Lines, American Airlines ja United Continental.
«Ohud või võimalused sõltuvad paljuski sellest, kuidas need ettevõtted oma ärimudeleid üles ehitavad ja edasi liiguvad,» kirjutasid analüütikud. «Ehkki selle teemaga on seotud riske on veel liiga vara arvestada ettevõtete kasumiprognoosidesse, on selle kvalitatiivne ignoreerimine meie arvates lühinägelik,» lisasid analüütikud.
Seni on kosmose turuletoomine ahvatlenud miljardäre Elon Muski (SpaceX), Jeff Bezost (Blue Origin) ja Richard Bransoni (Virgin Galactic). Analüütikute sõnul on neist kõige ambitsioonikam SpaceX, kes saatis sel kuul kosmosesse mehitamata «Crew Dragoni» ja töötab mehitatud missiooni kalla.
Analüütikud ennustavad, et aastaks 2040 tõuseb peamiseks tegijaks sellel turul Bezose Blue Origin.