Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Tokyos algas ülemaailma kuulus kirsiõite hooaeg

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tokyo keisripalee ümbrus 2018. aasta kevadel.
Tokyo keisripalee ümbrus 2018. aasta kevadel. Foto: Rait Piir

Neljapäeval kuulutas Jaapani Metroloogiaagentuur (JMA) ametlikult alanuks kuulsa kirisõite (jaapani keeles sakura) hooaja, mis toob Jaapanisse miljoneid turiste.

JMA tuvastas neljapäeval, et Tokyo Yasukuni pühamu «mõõdupuul» on avanenud viis õit, mille puhul kuulutatakse hooaeg alanuks. Suurem õitsemine algab tegelikult aga järgmisel nädalal, mil terve pealinn mattub roosadesse õitesse. Meteroloogiaagentuuri sõnul algas hooaeg tänavu keskmisest viis päeva varem ja neli päeva hiljem, kui möödunud aastal.

Postimees on varem kirjutanud, et Jaapani metroloogiaagentuur on riigi eri osades välja valinud nõnda nimetatud hyōhonboku'd ehk «mõõdupuud», mida kasutatakse kirsiõite erinevate staadiumite väljakuulutamiseks. Näidispuud valitakse tavaliselt somei-yoshino kirsi seast, sest see on Jaapanis kõige levinum kirsipuu tüüp.

Lisaks õigele liigile peab puu näidispuuna kvalifitseerumiseks asuma ka kohas, kus valguse/varju tingimused suure tõenäosusega aastate jooksul ei muutu. See tähendab, et puu ei tohi olla otsese päikesevalguse käes ega ka täiesti varjus.

Tokyo mõõdupuu paikneb mõnevõrra vastuolulise mainega Yasukuni pühamus, kus austatakse Teises maailmasõjas Jaapani eest langenud inimesi, nende hulgas ka mitmeid A-klassi sõjakurjategijaid. Kohalike jaapanlaste jaoks on pühamu eelkõige siiski tuntud oma ilusate kirsiõite poolest.

Kirsiõite õitsemine tähendab õitsemist ka jaapani majandusele tänu hooajaliselt kasvanud turistide arvule, suurenenud tarbimisele ja mitmesugustele reklaamikampaaniatele.

Juba veebruaris alustavad pea kõik suuremad Jaapani ettevõtted kirsiõite teemaliste toodete reklaamimisega, mis kasvab kevade lähenemisega üle täismahuliseks jõulude sarnaseks ostu- ja müügihulluseks. Poeriiulitele ilmuvad kirsiõite teemalise disainiga Coca-Cola pudelid, Starbucks hakkab müüma kirsiõitega maitsestatud teed ja kohvi ning tuhanded muud erinevad tooted saavad omale roosa kuue.

Kirsiõite hooaeg on Jaapani turismisektorile üks tulusamaid perioode – külastajate arv kasvab õitsemise ajal drastiliselt. Reisifirmade hinnangul kasvavad broneeringud sellel perioodil võrreldes tavapärasega ligemale neli korda, seda nii sise- kui välisturistide pealt. Kõige enam saabub Jaapanisse külalisi naaberriikidest Lõuna-Koreast ja Hiinast. Väidetavalt kasvab Korea turistide arv kirsiõite hooajal ligemale 70 protsenti.

Jaapani sakura-traditsioonidest võib lähemalt lugeda siit.

Tagasi üles