Päevatoimetaja:
Sander Silm

Kuidas kirjutada müüvaid tekste veebis

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Internet.
Internet. Foto: AFP / Scanpix

Kui ma tahan sulle midagi maha müüa, teen seda sõnade abil. Kui võimalik, näitan ka kaupa. Internetis on samamoodi, ehkki arvutiekraan ei asenda näost näkku suhtlemist ning pilt ei asenda oma silma. See tähendab, et veebi kaudu müümisel peame rohkem vaeva nägema. Kuidas on lood tegelikult ja mida edukaks internetimüügiks teha tuleks, kirjutab internetimarketingi koolitaja Peep Laja.

See on kurb tõsiasi, aga keskmine ettevõte näeb müügiga hoopis vähem vaeva netis kui füüsilises maailmas. Toodet müüakse äärmiselt napi kirjeldusega ja siis imestatakse, et miks see ei müü. Tool, valge, 1,5 m kõrge, puust. Hind 500 eurot. Osta ära! Aga kuidas siis kirjutada selliseid tekste, mis paneks inimesed su toodet tahtma?

Kellega sa räägid?

Oletame, et sa müüd reisikohvrit. Kellele sa seda müüd? Kui kolme lapse emale, kes käib kord aastas perega pakettreisil Türgis, siis tema jaoks on olulised hoopis teised asjad kui 21aastasele neiule, kes läheb Kesk-Ameerikasse seljakotireisile.

Kõige tähtsam on luua selge pilt inimesest, kellele sa müüd, ja kõnetada teda viisil, kuidas ta tahab, et teda kõnetatakse. Kui sa paned kokku teksti, mille eesmärk on kõikidele võrdselt läheneda, siis reeglina ei kõneta see kedagi. Nii et kasuta neid väljendeid ja kõnepruuki mis sinu sihtrühma kuuluvad inimesedki. Kui sa müüd teismelistele rulasid ametlikus korporatiivkeeles, siis unista edasi.

Väldi kantseliiti iga hinna eest

Pole vahet, kas sa müüd noortele, vanadele või firmadele – kõik ostjad on inimesed. Inimesed räägivad inimeste keeles. Kui sa tahad inimesi mõjutada teksti kaudu mingit tegevust tegema, siis on äärmiselt olulised selle teksti selgus ja lihtsus. Keerulised laused ei tee sind tähtsamaks ega targemaks, vastupidi. Mitte keegi ei taha vabatahtlikult kantseliiti lugeda, ja jäetaksegi lugemata. (Näiteks: kui leiab aset teiepoolne ost, siis teostame teile kaks kuud tasuta hooldusteenust.)

Kuidas aru saada, kas lause on inimlik? Siin aitab sõbratest. Kas kasutaksid seda sõbra või pereliikmega vesteldes? Kui ei, siis sõnasta see ringi.

Selgus trumpab veenmist

Mida tähendavad paindlikud lahendused ja hea hinna-kvaliteedi suhe? Mitte midagi. Väldi selliseid nonsenss-sõnakõlkse ja räägi seda, mida sa tegelikult mõtled. Mu viimasel müügitekstide koolitusel ütles selle peale ühe tööstusettevõtte esindaja: «Aga meil ongi paindlikud lahendused!» – «Mida see paindlik lahendus teie puhul tähendab?» küsisin. Järgnes väga konkreetne ja arusaadav selgitus. «Nii kirjutagi,» soovitasin. Pärast koolitust ütles ta, et see oli tema jaoks väga oluline avastus. Tundub ilmselge, aga veeda üks pooltund Eesti firmaveebides surfates ja sa näed vastupidist.

Sul on viis sekundit

Kui keegi satub su veebilehele, siis kui kiiresti tal on võimalik aru saada, millega tegu?

Inimene peaks saama esimeste sekundite jooksul vastused küsimustele «Kus ma olen?», «Mis ma siin teha saan?» ja «Kuidas see mulle kasulik on?» Kui vastuste saamiseks peab süvenema või kuhugi klikkima, siis on halvasti.

Loe edasi Directori detsembrinumbrist.

Tagasi üles