Päevatoimetaja:
Sander Silm

Hiiumaa parvlaevu aeglustab ka Bernoulli seadus (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Parvlaev Leiger.
Parvlaev Leiger. Foto: Kristjan Teedema / Tartu Postimees
  • Lisaks jääle pikendab parvlaevade sõiduaega talvine madal veeseis
  • Madalas suureneb laeva süvis Bernoulli valemi järgi vastavalt sõidukiirusele

Hiidlaste pahameel parvlaevade talvise sõiduaja pikenemise üle tekitas küsimuse, miks Virtsu-Kuivastu liini laevad jää tõttu sõidukiirust ei vähenda, samas kui Rohuküla-Heltermaa liinil on ülesõit reisijate väitel kestnud kuni 45 minutit kauem. Vedaja TS Laevad esindaja sõnul põhjustavad laevade sõidukiiruse vähenemist rüsijää ja madal veeseis.

TS Laevade peakapten Guldar Kivro sõnul oli reisijatele muret teinud hilinemise taga kuni 50 sentimeetri paksune rüsijää. Uutel parvlaevadel on jääklass 1A, mis tähendab seda, et laeva vöör peab võimaldama ohutut sõitu kuni 80 cm paksuses jääs. Küll aga ei ole määratud, et sellises paksuses jääs peab laev suutma hoida maksimaalset, ekspluatatsiooni või mõnda muud kiirust.

Taltech Mereakadeemia õppejõud, endine kaugsõidukapten Ilmar Noor selgitas, et laevade kiiruse vähendamine madalas vees on täiesti põhjendatud.

«Bernoulli seaduse kohaselt vähendab vedeliku voolukiiruse suurenemine torus vedeliku rõhku toru seintele. Olgugi et laeva põhi ja merepõhi toru ei moodusta, toimub nende vahel tänu laeva liikumiskiirusele veevool ikkagi ja toimib ka Bernoulli seadus. Vee rõhk laeva põhjale ehk vee üleslükkejõud väheneb ja laeva süvis suureneb. Mida suurem kiirus, seda suurem süvisemuutus. 

Ligikaudsete arvutuste järgi hakkab nähtus laeva süvist mõjutama juba mere sügavuse ja laeva süvise suhtel 2. Kui võtta parvlaeva süviseks näiteks 3,2 m, siis alates mere sügavusest 6,4 m vähem. Hiiumaa ja mandri vahel suuremaid sügavusi palju ei olegi. Rukkirahu juures ja Heltermaa sihi peal võib täiskäiguga küll põhja kivisse lüüa. Mujal vajumisruumi jätkub ja võib ohutult kütta,» selgitas Noor. 

TS Laevad uute parvlaevade süvis on 4 meetrit. Pärast 2018. aasta sügisel tehtud süvendustöid on Rukki kanali minimaalne sügavus Amsterdami nulli järgi 5,2 meetrit. Virtsu ja Kuivastu vahelisel laevateel on sügavus kuni 13 meetrit.

«Meresõidu ohutuse kontekstis hindavad kogenud laevakaptenid olukorda ja kui riskide maandamiseks on vajalik väiksem sõidukiirus ja pikem ülesõiduaeg, siis võetakse vastu olukorrale vastav otsus,» märkis TS Laevade peakapten Kivro.

Ilmar Noor lisas, et Rukkirahu kitsuses võib oma mõju avaldada skvati-nimeline nähtus.  «See väljendub vee kuhjumises laeva vööri ette, põhjustab laeva vajumist ja juhitavuse halvenemist,» seletas Noor ning lisas, et ka tänavu piirkonnas esinenud poole meetri paksune rüsijää võtab laeva kiirust maha. 

Tagasi üles