Veeteede ameti arendusosakonna juht Eero Naaber selgitas, et tonnaažimaks ja meremeeste töötasude erirežiim on ühe paketi osad, kuid sisuliselt ei ole nad omavahel seotud. «Kuid need on siiski ühe paketi osad, mille eesmärk on muuta Eesti laevandus konkurentsivõimelisemaks. Meremeeste töötasude erirežiim on suunatud sellele, et laevad tuleksid Eesti lipu alla. Tonnaažimaks on alternatiiv ettevõtte tulumaksule ja on suunatud sellele, et Eestisse tuleksid laevanduse kaldaettevõtted,» tõi Naaber välja kaks samas seadusepaketis sisalduvat erinevat mõjumehhanismi. «Mida rohkem on laevu Eesti lipu all, seda parem on Eesti kui mereriigi kuvand maailmas ja tekitab suurema huvi Eesti kui kaldakontorite asukohamaa suhtes. Seega aitab 0-protsendiline meremeeste tulumaks kaasa, et Eestisse tekiks laevanduse kaldakontorid. Kokkuvõttes aitavad nii madalad tööjõumaksud kui tonnaažimaks kaasa Eesti laevandussektori arengule ja tulu suurenemisele laevanduselt kui majandusharult,» seletas Naaber laevanduseelnõu eri osade koostoimet.
Laevade kaldakontorid kolivad lipule lähemale
Laevade haldamiseks ja käitamiseks kasutatakse eraldi spetsialiseerunud ettevõtteid ning asjaajamise lihtsustamiseks viiakse need ettevõtted registrile lähemale ehk kolitakse lipuriiki või moodustatakse sinna filiaal, mis hakkab lipuriigi registri ja laevade järelevalvega asju ajama. Neile teenust pakkuvad ettevõtted koonduvad omakorda laevade haldajate ja käitajate ümber.
Eero Naaber ütles, et tulu laevanduse kaldasektorilt saab laevade Eesti registrisse tulekul olema kolmekihiline. «Otsene tulu on laevadega tegelevate ettevõtete ehk laeva omanike, haldajate, käitajate ja mehitajate tegevuselt saadud tulu. Kaudset tulu saavad neile otseselt laevadega tegelejatele teenuste pakkujad, sealhulgas laevaremont, juriidilised ja finantsteenused ning muud sarnased. Kolmandaks on indutseeritud tulu, mis seisneb kahes eelnevas punktis nimetatud ettevõtete töötajate palgatulu kulutamises Eestis,» selgitas Naaber.
Kõik need majandusmõjud loovad uusi töökohti. Kaudse tulu alla kuuluvad Naaberi sõnul näiteks ka laevaehituse rahastamisega seotud, raamatupidamis- ja muud finantskonsultatsioonid ning IKT sektor. Ta möönis, et suuremas mahus laevaehituse finantseerimiseks ei pruugi Eesti pankadel välismaist emapanka kaasamata vahendeid olla, kuid kui Eestis hakkab välja kujunema laevanduse kaldasektor, tekib nii kohalikel pankadel kui välispankadel huvi osaleda laevade finantseerimisel ning aktsepteerida nende registreerimist Eesti laevakinnistusraamatusse. Ühe suure kaubalaeva maksumus ulatub sadade miljonite eurodeni.