Tallinna linn lõpetab lepingu 11 bussiliini teenindava makseraskustes ettevõttega MRP Linna Liinid. See tähendab, et liinide teenindamise võtab üle Tallinna Linnatranspordi AS, mis peab leidma kahe nädalaga 50 bussi ja 125 bussijuhti.
Kahvlisse jäänud Tallinna linn peab kahe nädalaga leidma 50 uut bussi ja 125 bussijuhti (5)
Abilinnapea Kalle Klandorfi sõnul saatis MRPle busse liisinud ettevõte 15. jaanuaril linnale kirja, milles informeeris, et nad võtavad MRP Linna Liinide käest bussid üle.
«Saatsime seejärel MRP Linna Liinidele kirja, kus palusime selgitust olukorrale. Saime sellele vastuse, kus firma palus sõitjateveo avaliku teenindamise lepingu lõpetamist alates 1. veebruarist 2019,» selgitas Klandorf.
Tallinna Transpordiameti juhataja Andres Harjo nentis, et amet tegi juba möödunud aasta 5. juulil pöördumise firmale, kus paluti selgitust seoses firma finantsraskustega. Linn sai MRPlt vastuse, et firmal on hetkelised finantsprobleemid, kuid nendega tegeletakse. Tänavu 8. jaanuaril teatati aga, et nad ei ole suutnud saavutada kokkulepet liisingfirmaga.
«Liisingfirma on õnneks andnud linnale hingamisruumi ehk andnud meile aega anda bussiliinide korraldamine üle Tallinna Linnatranspordi AS-le. Seniks, ehk kuni 1. veebruarini töötavad need 11 bussiliini seniste graafikute alusel,» lisas Harjo.
Tallinna Linnatranspordi AS juhatuse esimees Deniss Boroditš möönis, et nende jaoks on tegemist eriolukorraga, sest see on täiendav maht firma jaoks, seda just tehnika osas.
«Me peame suurendama nii veeremi kui ka töötajate arvu märkimisväärselt. Meil on vaja täiendavalt leida 50 bussi ja 125 bussijuhti,» tõdes Boroditš. «Selleks korraldame vastavad hanked, et oleksime valmis 1. veebruaril need liinid üle võtma ja linlasi teenindama. Seega läheb praegu kogu meie tähelepanu sellele, et oleksime 1. veebruarist valmis teenindama linlasi vastavatel liinidel.»
Linnajuhtide sõnul on MRP lepingu kate ennetähtaegsel ülesütlemisel 700 000 eurot. Täiendavad kulud linnale, mis tulenevad tariifivahedest, ulatuvad miljonitesse eurodesse.
«Aastane maht MRP teenindavatel liinidel on umbes 4 miljonit kilomeetrit ja tariifivahe võib olla 40-50 senti,» ütles Andres Harjo.
2014. aasta lõpus sõlmis Tallinna Transpordiamet seitsmeaastase hankelepingu MRP Linna Liinidega, mille maksumus oli 42,3 miljonit eurot. Leping pidi lõppema 2022. aastal.
Postimees kirjutas juba mullu suvel, et MRPs on asjad hapuks läinud. Seda, et firmal olevat probleeme, on võimukoridorides sosistatud juba ammu. Lisaks teatas liisingufirma, et MRP on hädas liisingumaksete tasumisega
«Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) peaks liinid kohe üle võtma, kui MRP pankrotti läheb. Aga TLT-l ei jätku selleks ei busse ega bussijuhte,» võttis üks ametnik pool aasta tagasi teema kokku.
MRP Linna Liinid teenindab Tallinnas 11 liini. Firma käes on bussiliinid nr 2, 12, 13, 20, 20A, 25, 39, 49, 57, 59 ja 65. Ülejäänud liinidel veab sõitjaid TLT, Tallinnas kokku on umbes 80 bussiliini.
Omanikud jäävad kidakeelseks
MRP linna liinid OÜ juhatusse kuuluvad Rein Vinni, kes on ettevõtet juhtinud juba aastast 1998 ning skandaalne Tartu ärimees Aivo Pärn, kes sai juhatusse alles kuus päeva tagasi, 10. jaanuaril.
Ettevõttes omab 90% osalust APW Varahaldus OÜ, mille omanik on Tõnu Põder.
Rein Vinni ütles, et ei soovi antud teemat kommenteerida. «Ma ei oska mitte miskit vastata. Mul natukse osalust on, aga asju ajavad teised mehed. Teised mehed räägivad sellest,» ütles ta.
Tõnu Põder keeldus samuti kommenteerimast öeldes, et ta viibib hetkel välismaal ega tegele MRP asjadega.
Ka Aivo Pärn ei soovinud liinide teenindamise lõppemist pikalt kommenteerida. «Kuidas te sellest teada saite? Ah, see pressiüritus on ära olnud. Eino jah, kui nii, siis nii. Me praegu tegeleme selle asjaga. Ega vedu seisma jää. Me teenindame liine 1. veebruarini,» ütles ta.
Alles oktoobris väitsid Pärn ja Vinni Äripäevale, et võlgnevused lahendatakse ja kõik saab korda. Küsimusele, mis vahepeal juhtus, vastas Pärn jälle, et probleemiga tegeletakse ning tõi võlgade põhjenduseks liiga soodsad tariifid. Ka varasemalt on kirjutatud, et MRP võitis 2015. aastal Tallinnas bussiveohanke liialt madala hinnaga, mis ei võimalda kulusid kanda. «Kilomeetri tariif on liiga väike, et liine teenindada,» ütles Pärn lühidalt. 2015. aastal teda ennast veel ettevõttes polnud. «Ma ei tea, mind siis siin ei olnud. See kilomeetrihind ei võimalda praegu liine teenindada ja kunagi pidi see ära lõppema. Me üritasime erinevaid lahendusi leida ja praegu on veel mingid variandid olemas. Täna on vara kommenteerida,» ütles ta.