Laevaregistri teenused ja kaldaettevõtted
„Laevaregister ei ole kellegi erabisness, see on rahvusvaheline riiklik äri. Lipud ja maksud on riigieelarvesse raha toomise viis,“ rõhutas Rahumägi.
„Kaitsen India ookeanil ja Lääne-Aafrika rannikul maailma suurimaid laevandushiide ja olen kursis maailma laevandust vaevavate probleemidega, eriti lipuriikide konkurentsi, protseduure, bürokraatiat ja registreid puudutavaga. Isegi kui mõni laevaregister on täna elektrooniline, on asjaajamine raske ja aeganõudev. Laevafirmades on eraldi osakonnad, kes lipunõuetega tegelevad. See on suur kulu. Rahvusvahelises laevanduses on konkurents ülitihe, turvalepinguid sõlmides vaidleme laevafirmaga mõnesaja dollari üle.
Merendus on globaalne äri ja konkureerida tuleb üleilmselt. Suurkliendid on riikideülesed korporatsioonid, kes ei vaata rahvust ega lipuvärvi, vaid efektiivsust. Eestil on unikaalne instrument e-residentsus ja võime IT-maailmas kiiresti kohaneda. Laevaregistris võimaldaks see laevafirmadel hoida kokku sadu tuhandeid aastas.
Eesmärk peab olema 1000 laeva lipu alla
Kogu lipuriigi sissetulek peab tulema läbi tonnaažimaksude, mis asendavad reederi ettevõtte tulumaksu. Meremeeste palkadelt tööjõumakse ei maksta, see on standard: Malta, Kreeka, Küpros, Panama ja teised. 750-eurone meremehe maksustava baastulu määr ei kergita ühegi laevaomaniku kulmu, ta ei hakka süvenemagi, mis muud registri nõuded või hüved on. Aga me peame saavutama, et laevaomanikud tooksid Eesti registrisse suuri ookeanilaevu, mitte pisikesi künasid,“ arutles Rahumägi.
Kui Kadri Simson ütles lipueelnõud Riigikogus tutvustades, et ootab Eesti lipu alla 300 uut laeva ning riigieelarvesse täiendavat tulu 76 miljonit eurot aastas, siis Rahumägi nii tagasihoidlik ei ole: „Laevandus on äri ja kui kuskil tekivad paremad tingimused, siis äri liigub sinna. Eesmärk peaks olema tuua Eesti registrisse vähemalt 1000 suurt laeva, alla selle pole mõtet punnitada.“ Rahumägi selgitab, et kuni 300 miljonit lisaeurot aastas on täiesti reaalne, kui arvestada, et laevad vajavad lipuriigis ka kindlustust, pangateenuseid, laenu, õigusabi, koolitust, raamatupidamist, mehitamist ja muid teenuseid. „Kui mahud suurenevad ja registrisse tulevad ookeanilaevad, tekib eraldiseisev mereline tööstusharu,“ on Rahumägi optimistlik.