Täna tutvustab majandus- ja taristuminister Kadri Simson riigikogu majanduskomisjonis ettepanekut sadamaseaduse muutmiseks. Lühike muudatuseelnõu viitab vaid EU määrusele ning selles on üks sisuline punkt: sadamapidajatel tekib kohustus kutsuda sadama kasutajate ja muude sidusrühmade esindajad vähemalt kord aastas konsultatsioonile ning toimuva vestluse käik ja sisu protokollida.
Eelnõu puudutab vaid neid sadamaid, mis on lisatud Euroopa transpordivõrgustikku TEN-T, millisteks Eestis on Tallinna Vanasadam, Paldiski Lõunasadam, Muuga, Paljassaare, Rohuküla, Heltermaa, Kuivastu, Virtsu, Pärnu ja Sillamäe sadamad.
Eelnõu seletuskirjas on öeldud, et see on koostatud EL määruse 2017/352 rakendamiseks.
AS Saarte Liinid juhatuse esimees Villu Vatsfeld ütles, et Eesti Sadamate Liidu esindajate kaudu olid sadamapidajad Sadamaseaduse EL määrusega kooskõlla viimise plaaniga kursis. "Mingit kolli me üldjuhul selles muudatuses ei näe, sest sadamate tegevus on kogu aeg reglementeeritud olnud," teatas Vatsfeld.
MKM avalike suhete osakonna juhataja Rasmus Ruuda lisas kommentaariks, et eelnõu täpsustab Euroopa Liidu otsekohalduvat regulatsiooni (määrus 2017/352), mille põhieesmärk on tagada TEN-T koridori sadamatele sadamateenuse osutamise raamistik ja sadamate finantsiline läbipaistvus, et juurdepääs sadamateenuse osutamisele toimuks läbipaistvates konkurentsitingimustes.
"Sadamate finantsiline läbipaistvus võimaldab parandada konkurentsiolukorda, kui osad sadamad saavad tuge avalikest allikatest. Seeläbi aitab määrus kaasa investeerimiseks läbipaistvama ja soodsama keskkonna loomisele. Läbipaistvus tagatakse selle kaudu, kui hinnad on kehtestatud mittediskrimineerivalt, õiglaselt ja kõigil ettevõtjatel on võrdsed tingimused sadamataristu kasutamisele juurdepääsul ning sadamateenuse osutamisele," kirjutas Ruuda.