Ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Rene Tammisti hinnangul tuleks Eesti põhimaanteed ehitada kolmerajalisteks ehk 2+1 lõikudega teedeks, sama seisukohta väljendab ka Sotsiaaldemokraatliku Erakonna majandusprogramm eelseisvateks riigikogu valimisteks.
Tammist: põhimaanteed tuleb ehitada kolmerajalisteks (2)
«Kuigi on kujunenud poliitiliseks dogmaks, et kõik põhimaanteed tuleb ehitada neljarajalisteks, on see minu arvates liigselt kallis ja ajamahukas investeering. Erakonnad eeldavad, et kõik valijad ootavad 2+2 põhimaanteid ja nii ei ole julgust teisi alternatiive pakkuda. 2+2 teed on liiklejatele mugavamad peamiselt just seetõttu, et seal on võimalik arendada suuremat kiirust. Samas 2+1 lahendus tagaks nii piisava liikumiskiiruse kui ka ohutuse,» ütles minister sotsiaalmeedia vahendusel.
Tammist toob välja, et Rootsi transpordiameti andmetel on Rootsis sõidusuundade eraldamine piirdega vähendanud nendes lõikudes hukkunute arvu kuni 80 protsenti. Samas tõdes ta, et 2+1 teede puhul on Eestis tegemist uudsete lahendustega, mille mõjusid veel vara hinnata.
2+1 maanteede planeeringud on koostatud Tallinna–Narva maantee Jõhvi–Narva lõigus, Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteel Mäo–Tartu lõigus ning Tallinna– Pärnu–Ikla maanteel Tallinna linna piirist kuni Häädemeesteni. Ministri sõnul oleks edasi vaja korraldada projekteerimine ja maade omandamine, mis võtaks 3 kuni 5 aastat.
Tema sõnul oleks ehitusmaksumus 2+1 variandil puhul miljardi euro võrra soodsam võrrelduna kõigi põhimaanteede neljarajaliseks ehitamisega. «Samas 2019–2022 aastatel kavandatud 2+2 ehitusi see ei mõjutaks, need on juba kavas,» lisas Tammist.
Lisaks põhimaanteede kolmerajalisteks ehitamisele lubavad sotsiaaldemokraadid oma majandusprogrammis ka kolmekordistada ka programmi «Teed tolmuvabaks» ning viia mustkatte alla 200 kilomeetrit riigile kuuluvaid kruusateid.