Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Tallinn plaanib vahetada pea kogu sõidukipargi elektribusside vastu välja

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Vanad trollibussid.
Vanad trollibussid. Foto: Toomas Huik / PM/SCANPIX BALTICS

Tallinna Linnatranspordi (TLT) plaan minna aastaks 2035 täielikult üle elektritranspordile tähendab ligi 650 elektribussi hankimist ning nii trollidest kui ka gaasibussidest loobumist. Alles jääks vaid trammid.

TLT juhi Deniss Boroditši sõnul kavatseb firma aastaks 2035 vahetada välja kogu sõidukipargi. «Selleks ajaks ka trollid – elektribuss on nagu troll, aga uues kuues – kindlasti tahame ka osa liine tihendada ja uusi liine lisada. Kokku tähendab see umbes 650 kuni 700 transpordiühikut,» ütles Boroditš BNSile.

Elektribussi maksumus erineb Boroditši sõnul tootjate lõikes märkimisväärselt. Esialgu märkis ta ühe elektribussi hinnaks ligi 500 000 eurot, kuid odavamad Hiina bussid võivad maksta ka kõigest 150 000 eurot. «Mida aeg edasi, seda odavamaks muutub tehnoloogia, oleme seda ka täheldanud viimase paari aasta jooksul. Elektribuss ei ole enam testbuss, vaid ka masstoodangu buss, ja veeremiga on nii, et mida massilisemaks läheb, seda odavamaks läheb,» lisas ta.

TLT ja Eesti Energia loodavad vähemalt pilootprojekti tarbeks saada ka toetust. «Ühisprojekti osas on paar fondi, kust soovime saada rahastust, üks on Horizon 2020. Kindlasti tahame kaasata välisrahastust,» märkis Boroditš. Esimesed kümmekond elektribussi ja esmane vajalik taristu võiks Tallinna jõuda järgmiseks aastaks.

Praeguse tehnoloogia juures suudab elektribuss sõita ühe laadimisega umbes 150 kilomeetrit, samas kui Tallinna bussid läbivad päevas ligi 450 kilomeetrit. Boroditši sõnul võiks laadimine võimalik olla depoodes, aga ka lõpp-peatustes. «Aga vaatame ka perspektiivi, ma arvan, et mõne aasta pärast on olemas juba akud, mis lubaks sõita ilma vahepealsete laadimisteta. Et hommikul sõidab välja ja elektrit jätkub kuni buss tuleb õhtul parki tagasi. Teame, et tehnoloogia areneb edasi,» sõnas ta.

TLT plaan minna 2035. aastaks täielikult üle elektritranspordile, tähendab ka selleks ajaks gaasibussidest loobumist. Seejuures ei ole Tallinn aga veel gaasibusse hankinud. «Gaasibusse alles hangime, nende kasutusiga on meie jaoks rehkendatud umbes kaheksa kuni kümme aastat. Tahame hoida ka oma pargi suhteliselt noorena,» ütles Boroditš.

See, millal TLT jõuab esimeste elektribusside testimisest ja pilootprojektist suuremahuliste hangeteni ja kogu transpordipargi väljavahetamiseni, sõltub Boroditši sõnul ikkagi kuluefektiivsusest ehk sellest, millal elektribusside hankimine on rahaliselt parim lahendus.

Eesti Energia ja Tallinna Linnatranspordi AS sõlmisid teisipäeval koostöölepingu, et katsetada Tallinnas elektribusse ning leida lahendusi nende paremaks laadimiseks.

Lepingu järgi testitakse elektribusse kuni kahel Tallinna bussiliinil. Pilootprojekti käigus töötab Eesti Energia välja targa laadimislahenduse, mis oskab juhtida laadimist vastavalt elektrihinnale ja koormustele.

Pilootprojekti raames valitakse välja Tallinna bussiliinid, kuhu plaanitakse osta kümme elektribussi, et valmistada ette suurem elektritranspordi kasutuselevõtt Tallinnas.

Tagasi üles