USA oodatuimat «musta reede» ostlemispüha ilmestasid Wall Streeti okupeerijate manitsused ja agressiivse šoppaja pipragaasirünnak jalgujäänud kaaskodanike pihta.
Poesõjad USAs: pipragaasiga peibutava pakkumise poole
New Yorgis kimbutas väike salk protestijaid Macy’se kaubamaja uste taha kogunenud inimesi, käskides neil minna koju oma perede juurde ning lõpetada suurettevõtete toetamine.
Teise ookeani kaldal Californias paistis meeleheitlike Walmarti külastajate hulgas silma naiskodanik, kes kostitas ümbritsejaid pipragaasi valangutega, olles otsustavalt teel elektroonikaosakonna poole.
USA jaemüüjad avasid uksed varem kui tavaliselt, et kindlustada endale kasvõi mingi kasum olukorras, kus tarbijaid kammitsevad mured töökohtade ja eluasemete pärast.
Täie rauaga tarbimine on pikemat aega olnud Ameerika majanduse alussambaid. Tänavune «must reede», mis sageli annab 10 protsenti kõigist pühadeostudest, sattus Wall Streeti okupeerijate vaatevälja.
«Lõpetage suurettevõtete toetamine. Toetage töölisklassi. Lõpetage rikaste nuumamine,» karjusid pooltosinat okupanti 10 000 ostlejale – Macy’se hinnangul – Manhattani poe uste avanemise eel.
Üks protestija küsis sentimeetreid eemal seisvate inimeste käest: «Kas te kuulete või ei kuule?»
Tundus, et ei kuulnud.
Päris hea koha järjekorra alguses oli endale kindlustanud Brooklyni transporditööline ja lehtede laialikandja Robert Glover, keda huvitas pigem võimalus soetada Ralph Laureni polosärk, kui vaielda selle üle, kas Ameerika «üks protsent» seeläbi rikkamaks saab või ei saa.
«Nad karjuvad, kuna on lihtsalt pahased, et enda rahakott ei kannata siin ostmas käia,» ütles Glover Financial Timesile. «Aga mis see minu asi on. Mina ostan endale kraami. Mitte kellelegi teisele.»
Mõned töötajad ja kommentaatorid olid pahased, et Macy's, Target, Best Buy, Toys R Us ja Walmart oma uksed juba enne tänupüha lõppu lahti tegid. Väidetavalt rikuti sellega ära perekeskne ja rahulik pühadeaeg.
Californias, Porter Ranchi Walmartis läks külastajate kiinijooks ustele inetuks. Politsei teatel kasutas üks daam «juhtpositsiooni saavutamiseks» pipragaasi abi. Kergeid vigastusi said koguni 20 inimest.
Ameerika jaemüüjate föderatsiooni NRFi hinnangul kasvab pühadeaegne ostlemine aastatagusega võrreldes 2,8 protsenti. 2010. aastal tuli kasvu 5,2 protsenti (tulemuseks 453 miljardit poes kulutatud dollarit), eelnenud kahel aastal käis pühademüük aga alla.
«Pipragaasist rääkides... selline see maailm nüüd on. Inimene on valmis kõigeks, et oma diil kätte saada,» ütles AlixPartnersi jaemüügianalüüsi osakonna juht David Bassuk.
Kuid ta ütles, et vaevalt jaemüüjad sel aastal varasemast paremaid pakkumisi teevad. «See on kõik puhas turundus. Uskuge mind. Aga vaadake neid pikki sabasid – turundus toimib.»
CopyrightThe Financial Times Limited 2011.