Kaubanduskeskust avades tuleb küsida, mis on see, mis kliendi majja meelitab ja teda raha kulutama paneb. Praegu on enamik suuremaid keskusi ühenäolised nii sisu kui brändide poolest. Et eristuda, tuleb väga palju investeerida turundusse, on tarvis pakkuda uusi brände ja kvaliteetsemat meelelahutust. Teisalt peab paljude nimekate brändide meelitamiseks olema tarbijate keskmine ostutšekk märkimisväärselt suurem.
Me ise oleme teadlikult kaubanduskeskustest eemale hoidnud, kuna seal on risk liiga suur ja upside liiga väike.
Miks sellele plahvatusohtlikule turule siis minnakse?
Ma ei tea, mis on investorite kaalutlused. Inimesed, kes T1 või Port of Francot arendavad, on kindlasti nutikad ja kompetentsed, aga mulle paistab see avantüürina.
Iga uue keskuse lisandumisega läheb kõikide olukord hullemaks. Tihe konkurents sunnib olemasolevaid kaubanduskeskuseid arendama ja suurendama. Näeme seda Ülemistes, Kristiines, igal pool. Sa kas kasvad või sured. Kui jätkusuutlik see on, ma ei tea.
Tuleb arvestada, et kõik keskused jagavad ühte ja sama tarbijaskonda, mis laias laastus ei kasva. Kui vaadata T1 keskust, siis seal on endiselt palju tühjust.
Lisaks sellele ostavad inimesed kaupa üha rohkem internetist. Seetõttu ma arvan, et ka suured keskused transformeeruvad vaba aja ja meelelahutuskeskusteks. Sa oled seal terve päeva perega, teed sporti, käid kinos, sööd ja nii edasi.
Räägime Capital Millist. Teie portfellis on väga erinevaid arendusi: kauplused, laod, büroopinnad, korterid. Mille järgi objekte valite?