Ehk mida välistavam, koormavam ja ebakindlama alusega kõrgharidussüsteem on, seda suuremaks takistuseks see on nende eesmärkideni pürgimisel. Ka praegune korraldus ei vasta täielikult nendele nõuetele, mistõttu on muutused tõesti vajalikud.
Seni ei ole hariduse ideaali teostumise peamiseks takistuseks olnud aga mitte tasuliste kohtade ja laenuvõimaluste puudus, vaid puudulik sotsiaalsete tagatiste süsteem ja õppekorralduse paindumatus. Praegu näiteks on olemas vaid vajaduspõhine õppetoetus, mille saamisel on suhteliselt ranged nõuded ja mille suurus on enamasti 75 eurot, harvem 135 ja 215 eurot (ehk mis on nii liiga välistav kui ka ebapiisav), ning õpingutega raskustesse sattunud üliõpilastel pole näiteks võimalik akadeemilisel puhkusel olles õppeained läbida, et järele õppida.
Ehk laenukeskse asemel on vaja toetuspõhist ja paindlikku süsteemi. Sellist praktikat ei leia aga enamasti mitte Šabadi viidatud «anglofoonsest» maailmast, vaid meie naabritest Põhjamaadest. Kui juba alustada reformimõtetega, siis pigem ikka sealt. Tõsi, see nõuaks seda, et täiendav rahastus kõrgharidusse ei tuleks mitte niivõrd tudengi ja tema vanemate taskust, kuivõrd seda kannaksime me solidaarselt ühiskonnana. Kallis see võib olla, ent samas ka seda väärt, kui me peame olulisteks majanduslikku kasu, vabadust, tõde, iga isiku täiustumist oma potentsiaalini ning meie rahva vaimusuurust.
Artiklis väljendab autor oma isiklikke seisukohti.