Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Lääne surmasõidukid Brasiilia teedel

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Paljud Brasiilia müügihitid on potentsiaalsed surmalõksud isegi tagasihoidlikel kiirustel toimuvate kokkupõrgete puhul, selgub NCAPi sõltumatust uuringust.
Paljud Brasiilia müügihitid on potentsiaalsed surmalõksud isegi tagasihoidlikel kiirustel toimuvate kokkupõrgete puhul, selgub NCAPi sõltumatust uuringust. Foto: SCANPIX

Paljud Brasiilia müügihitid on potentsiaalsed surmalõksud isegi tagasihoidlikel kiirustel toimuvate kokkupõrgete puhul, selgub NCAPi sõltumatust uuringust.

Brasiilia kasvav keskklass on istumas autorooli, samal ajal kasvab hüppeliselt liiklussurmade arv.

NCAPi Ladina-Ameerika osakond (tegemist on sama organisatsiooniga, mis ka Euroopas autode ohutust testib) avastas, et paljudel Brasiilias müügis olevate mudelite baasvarustuses puuduvad turvapadjad ning kabiinide konstruktsioon on kehv.

Enamik neist – sealhulgas Volkswageni, Fiati, Chevrolet’, Fordi ja Peugeot’ mudelid – said laupkokkupõrke testis viiest võimalikust vaid ühe tärni.

Ainus veel hullem variant on tärnidest üldse ilma jääda. Üks Hiina Geely mudel jäi.

«Üks tärn – see võrdub surnud juhiga,» ütles NCAPi peasekretär David Ward.

Brasiilia teedel vurab üha rohkem autosid ja surmajuhtumite arv kasvab tempokalt. Sambariik võttis mullu kinni Saksamaa ja tõusis maailma suuruselt neljandaks autoturuks.

Brasiilia tervishoiuministeeriumi arvestust mööda on nad maanteesurmadelt maailma viiendad – pärast Indiat, Hiinat, USAd ja Venemaad.

Võrreldes 2002. aastaga, mil Brasilia majandusbuum hoo sisse sai, on surmaga lõppenud avariide arv kasvanud aastaks 2010 ligi veerandi võrra, 40 610 peale.

«Tänased Brasiilia müügihitid on Euroopa ja Põhja-Ameerika standardist 20 aastat maas,» seisab Ladina-Ameerika NCAPi pressiteates.

Teiste hulgas teenis kiirusel 64 km/h tehtud kokkupõrketestis vaid ühe tärni standardvarustusega 1,6-liitrine Volkswagen Gol. Kahe turvapadjaga Gol teenis aga kolm tärni – sellise tärnide arvu puhul peaks juht ellu jääma.

Enamik standardvarustusega mudeleid näitas nigelaid tulemusei ka laste ohutuse testides.

Wardi sõnutsi on probleem selles, et turvapatjade ja ABS-piduritega masinad on Brasiilias – ja teistel tärkavatel turgudel – niivõrd palju kallimad, et enamik inimesi  soetab midagi odavamat.

Patused on ka Ladina-Ameerika valitsused, mis ei ole muutnud kohustuslikuks ÜRO ohutusstandardeid autodele. Tõsi küll, Brasiilia on plaaninud seda 2014. aastal teha.

«Mida me siit järeldame? Seda, et kui puuduvad reeglid, siis pole tootjad motiveeritud pingutama. Kuigi nad teavad väga hästi, mida võiks paremini teha,» ütles Ward.

CopyrightThe Financial Times Limited 2011.

Märksõnad

Tagasi üles