Päevatoimetaja:
Sander Silm

Diiselmootoriga autoga talvele vastu: mida peaks teadma?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Cars on the highway Fredericiavej during a snow storm, near Vejle, Denmark October 28, 2018. Ritzau Scanpix/Claus Fisker/via REUTERS. ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. DENMARK OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN DENMARK.
Cars on the highway Fredericiavej during a snow storm, near Vejle, Denmark October 28, 2018. Ritzau Scanpix/Claus Fisker/via REUTERS. ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. DENMARK OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN DENMARK. Foto: RITZAU SCANPIX / REUTERS

Ebatavaliselt kuuma suve ja sooja sügise järel viimaks kätte jõudnud külmad ilmad ning esimene lumi on juhtidele selge märk, et on viimane aeg valmistuda talveks.

Sageli on miinuskraadidega raskendatud auto käivitamine. Soovitused selle kohta, kuidas valmistada auto talveks ette, erinevad sõltuvalt auto mootorist. Näpunäiteid meetmete kohta, mida tuleks ette võtta diiselmootoriga auto hooldamiseks, jagavad Volkswageni tarbesõidukite divisjoni esindajad.

Kõige olulisem on töövõimeline aku

Akut tuleb hoolikalt kontrollida veendumaks, et see on töökorras ja piisavalt laetud. Külmal ajal on aku töö raskendatud, kuna miinuskraadides mootoriõli voolavus väheneb ja aku peab starterit vedades taluma suuremat koormust. Talvisel ajal kasutatakse ka küttesüsteemi, istmesoojendust ja lisatulesid ning aasta kõige pimedam periood viib aku kiirema tühjenemiseni.

Lühikesed vahemaad väsitavad akut

Eri seadmete käitamise üle peaksid mõtlema juhid, kes igapäevaselt läbivad linnas lühikesi vahemaid, mille jooksul akut lühema aja jooksul laetakse. Läbides lühikesi vahemaid on soovitav välja lülitada vähem vajalikke, energiat tarbivaid seadmeid, nii jääb rohkem generaatori toodetud voolu aku laadimiseks. Liigne tühjenemine võib akut pöördumatult kahjustada. 

Kui on vaja akut laadida, tuleb varuda aega:  aku laadimiseks – aku täielikuks laadimiseks on vaja isegi kuni 24 tundi, autol olles sobivatel tingimustel ja temperatuuril – tavaliselt autoteeninduses või garaažis.

Millal tuleb uus aku osta?

Mis viitab kahjustatud akule? Auto käivitub raskendatult või ei hakka starter mootorit vedama süütevõtit keerates või nupust käivitades üldse. Starterist võib kostuda plõksatusi, aga mootorit ringi ei veeta. Seda juhtub tavaliselt peale auto külmalt seismist, soojalt peale sõitmist ja generaatorilt laadimist võib auto siiski käivituda. Sellisel juhul on vaja aku välja vahetada. Aku jõudlust saab kontrollida spetsiaalse testriga või teha seda autoteeninduses või autoakude müüja juures. Akude müüjad võtavad vana aku ka vastu ja mõnikord saab vana aku ära andes uuelt hinnasoodustust.

Ärge unustage eelsüüteküünlaid!

Oma aja ära elanud eelsüüteküünlad on sage jonnaka diiselmootori põhjus. Põhjus on üsna lihtne: mootori töötamiseks tuleb seda soojendada eelsüüteküünaldega. Mootori häiritud, ebaühtlane töö kohe pärast käivitamist on üks näitajatest, mis võib viidata kahjustatud eelsüüteküünaldele. Küünalde tööd ja iga kontrollivad pädevad spetsialistid, seetõttu on soovitatav selles küsimusega minna autoteenindusse.

Vaheta kütusefilter õigel ajal

Kui tihti filtrit tuleb vahetada, ütleb autotootja ja sellele on kindlasti vaja pöörata tähelepanu enne külmade ilmade saabumist. Filtri peaülesanne on kütuses ja kütusepaagi sisalduva mustuse püüdmine. Kui filtrit ei vahetata õigeaegselt, võib see ummistuda ja põhjustada diislisüsteemi kahjustusi. Filtri töövõimet autoomanik ise kontrollida ei saa, aga tal tuleb jälgida tootja kehtestatud filtri vahetusintervalli.

Et vältida filtri ja teiste komponentide kahjustamist, peab kasutama vaid kvaliteetset kütust. Nii hoolitseb autojuht sõiduki suutlikkuse eest pikalt ette,  sest mida kõrgem on kütusekvaliteet, seda puhtam on selle põlemine. Lisaks hoiame ka keskkonda. 

Märksõnad

Tagasi üles