«Valdkond on terava konkurentsi tõttu alarahastatud ja bussijuhtide töötasud on ajale jalgu jäänud. See omakorda on tinginud selle, et bussijuhi amet pole enam noortele atraktiivne ja tänaste bussijuhtide keskmine vanus on iga aastaga järjest tõusnud. Lõpuks väljendub see ka liiklusohutuses,» seisis ametiühingu pöördumises, mis saadeti riigikogule, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile, maanteeametile ja Autoettevõtete Liidule.
Ametiühing näeb, et tänases seisus on võimalik bussijuhtide palgaläbirääkimisi konstruktiivselt pidada ainult kolmepoolselt, kuna bussisektor on pikki aastaid olnud bussijuhtide palkade osas kriisis.
Avalikel liinidel leitakse vedaja avaliku hanke kaudu, riigi poolt tellitud liiniveo hanketingimustes on välja toodud vedaja kohustus täita Autoettevõtete Liidu ning Eesti Transpordi- ja Teetöötajate Ametiühingu vahel sõlmitud kollektiivlepingus toodud palga, töö- ja puhkeaja tingimusi.
Lisaks on hanketingimustes ette nähtud ühistranspordi hinnaindeks ja metoodika, mille alusel korrigeeritakse iga-aastaselt vedajale makstava toetuse suurust.
«Seega hüvitab riik vedajatele kulud, mida vedajad avatud hangetel tehtud pakkumisel küsivad, sealhulgas palgakulud, milles tööandjad on töövõtjatega kokku leppinud, ja indeksiga ettenähtud mahus veoteenuse kallinemisega kaasnevad kulud. Samas ei ole riik bussijuhtide tööandja ega saa seetõttu ka bussijuhtide töötasusid kokku leppida, määrata ega muuta. Samuti ei võimalda riigihangete seadus hüvitada vedajale avatud hanke käigus sõlmitud lepingus mitte ette nähtud kulusid,» märkis MKM-i asekantsler Ahti Kuningas oma vastuses ametiühingule.
Kuivõrd hanke võitjaga sõlmitav leping ning kulude hüvitamise tingimused on ette teada, peab vedaja pakkumise tegemisel võtma arvesse, et pakutava hinnaga oleks võimalik tagasi teenida ka eeldatavad tulevikus tekkivad kulud.