Päevatoimetaja:
Sander Silm

Malta tankeri ja Norra sõjalaeva kokkupõrkes Bergeni lähedal sai viga 8 inimest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Norra fregatt KNM Helge Ingstad on pärast Malta tankeri otsasõitu Sture lähedal uppumisohus
Norra fregatt KNM Helge Ingstad on pärast Malta tankeri otsasõitu Sture lähedal uppumisohus Foto: MARIT HOMMEDAL / AFP
  • Malta tanker sõitis Bergeni lähedal otsa Norra sõjalaevale, 8 inimest vigastatud
  • Õnnetuse kohta saabub vastukäivaid infokilde
  • Laevalt lekib kütust, Equinor teatas tegevuse peatamisest Sture sadamas
  • Avarii tõttu osaliselt uppunud 400 milj. eurone sõjalaev polnud kindlustatud

Täna hommikul kl 4 ajal sõitis Malta lipu all seilav tanker Sola TS veel selgitamata asjaoludel otsa Norra sõjaväe fregatile KNM Helge Ingstad. Fregatt hakkas lekkima ja on uppumisohus, kokkupõrkes sai viga 8 fregati meeskonnaliiget. 

Seni teadmata asjaoludel rammis Malta lipu all sõitev tanker Sola TS täna hommikul kl 4 ajal Sture sadama lähedal seisnud Norra sõjalaeva KNM Helge Ingstad. (Toimetaja: hiljem on selgunud, et avarii hetkel sõjalaev siiski liikus.) Vigastada sa 8 fregati pardal viibinud meeskonnaliiget, sõjalaev sai kokkupõrke tagajärjel nii tugeva lekke, et pumbad ei suutnud peatada laeva vajumist ning keskpäevaks oli laev osaliselt vee all. Fregati 137 meeskonnaliiget evakueeriti pardalt. Laevast hakkas lekkima ka kütust. Tõenäoliselt on tegemist helikopterikütusega, kuna 134-meetri pikkune fregatt tegutses ka helikopteriplatvormina.

Kergemaid vigastusi said ka paar inimest Malta tankeri 23-liikmelisest meeskonnast, kuid Sola TS meeskond evakueerimist ei vajanud. Kokkupõrke asjaolud on ebaselged ning täpsemaid kommentaare pole andnud ei Norra merevägi ega politsei. 

Sõjalaev osales NATO õppusel Trident Juncture. Norra riiklik energeetikafirma Equinor (endine Statoil) teatas kõigi päästetöödega mitte seotud tegevuste lõpetamisest Sture sadamas. 

Norra merepäästeorganisatsiooni RS(+) esindaja ütles, et tegemist on viimaste aastate suurima merepäästeoperatsiooniga Norras. Evakueerimist aitasid lisaks sõjaväelastele läbi viia vabatahtliku merepääste RS(+) alused ja meeskonnad. 

Täiendatud kl 14.36: Päästeoperatsioon sündmuskohal jätkub, kohal on helikopterid ja reostustõrjelaevad. Merre on lekkinud hinnanguliselt 10 000 liitrit kütust, mille levikut Norra rannikule ei ole suudetud täielikult tõkestada.

Täiendatud kell 19.12: Laevade ning mereliikluskeskuse vaheline suhtlus registreeriti enne «ebatavalist» kokkupõrget, ütles mereametnik BBC-le. 

«See oli väga tõsine õnnetus ja ametnikel on vaja aega uurimiseks,» ütles John Erik Hagen, kes vastutab Norra rannavalve administratsiooni eest läänepiirkonnas. 

Ta ei kinnita Norra kaitseministeeriumi ja turvalisuse veebisaidil esitatud andmeid, mis tekitasid furoori, et mõlemad laevad nägid üksteist ja järgisid suhtluse protokolli. 

Täiendatud 11.11 kl 22.52

Vastukäivate infokildude edastamine õnnetuse kohta jätkub. Norra ajaleht Vergens Gang avaldas eile helisalvestise, millel on väidetavalt talletatud kokkupõrkele eelnenud raadioside tankeri Sola TS, laevaliikluskontrolli VTS ja fregati Helge Ingstad vahel. Salvestisest kuuldub, et Sola TS on võtnud ühendust VTS-ga ning küsinud, mis laev neile ohtlikul kursil läheneb. Saanud teada, et tegemist võib olla sõjalaevaga Helge Ingstad, kutsub Sola TS otse fregatti ja soovitab kohe muuta kurssi tüürpoordi poole. Sõjalaevalt antakse põiklevaid vastuseid kuni Sola TS teatab, et on tabanud vastutulevat laeva.

Selgunud on ka, et umbes 400 miljonit eurot maksnud fregatt polnud kindlustatud.   

Tagasi üles