Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Šokolaadiäriga oma aja peremeheks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kristi Lehtis Chocolala šokolaadipood.
Kristi Lehtis Chocolala šokolaadipood. Foto: Sander Ilvest / Postimees

Neli aastat tagasi oma koduköögis paariaastase lapse kõrvalt Chocolala käsitööšokolaadidega alustanud Kristi Lehtis oli juba varem kindlalt pähe võtnud, et asutab oma ettevõtte.

Enne oma ettevõtte püsti panemist tegi Lehtis karjääri juristina, tegeledes ühinemis- ja jagunemistehingutega. «Kui ma advokaaditöö lõpetasin ja laps oli kaheaastane, siis ma teadsin, et tahan teha oma ettevõtte. Lihtsalt sellepärast, et mul oleks võimalik ise oma aja peremees olla,» räägib ta.

Kaheaastase lapse kõrvalt võib tema sõnul tööd küll palju teha, ent hea oleks, kui tööd saaks teha sellistel aegadel, kui lapsed näiteks magavad või on lasteaias. «Advokaaditöö puhul oli ikkagi nii, et klient dikteeris, kuna peab tööd tegema – siis peabki tööd tegema, ei saa öelda, et ma lähen nüüd laste juurde,» tõdeb ta.

Alguses oli äriplaane, mille vahel valida, kokku kolm, üks neist ka jäätise valmistamine. Lõpuks sai otsus langetatud siiski just šokolaadi kasuks – osaliselt ehk selle tõttu, et üks Lehtise peretuttav on välismaal 30 aastat šokolaadiäris tegutsenud ning oskas anda kasulikke nõuandeid alustamiseks.

«Ideede mõttes – ega sa ei tea kunagi, kuidas ideel läheb. Sa võid äriplaane teha ja mõelda, aga sa ei tea. Tuleb lihtsalt üks nendest ideedest ära valida ja seda tegema hakata. Kui sa seda teed – ja teed südamega –, siis küllap see ka hästi läheb,» on Chocolala asutaja positiivne.

Nii alustatigi äriga neli aastat tagasi oma koduköögis, neljandal korrusel kahetoalises korteris. Esimesel aastal saadi enda tooted paari poodi müügile ning kolm aastat tagasi tehti Väike-Karja tänavale oma väike pood.

«Kui me alustasime, siis oli meie visioon teha premium-toode, mis on inspireeritud Eesti loodusest ja disainist. Nii et kõik meie otsused, mis oleme teinud – tootearenduses, turunduses, pakendis – on olnud sellest visioonist lähtuvalt,» räägib Lehtis.

Ta tõdeb, et see kangekaelne visioon võib olla ka selles kinni, mis talle endale meeldib. «Ma arvan, et ma ei oskaks teha väga odavat ja halvast kvaliteedist toorainega toodet. Mulle need ei meeldi ja ma arvan, et ma ei oska ka teha. Ma ei teaks, mis need asendusained on, mis sinna sisse tuleb panna, et hinna alla saada.»

Premium-klassi tootele omane kõrge hind tõi ettevõttele algusajal ka raskusi. Lehtis räägib loo sellest, kuidas kõige esimese asjana läks ta enda käsitööšokolaadi pakkuma Vanalinnas asuvasse Hää Eesti Asja poodi. «Nad ütlesid, et kahjuks me ei saa teie tooteid võtta, sest need on liiga kallis hinnaklassis ja ütlesid, et neile pole mõtet pakkuda,» meenutab ta.

«Mina läksin siis koju, nutsin, ütlesin mehele, et tead, ma ei tea, mis nüüd saab, meie tooteid ei tahetagi, esimene klient ütles ära!» räägib Lehtis. Abikaasa soovitas tal mitte muretseda ning ütles, et küllap nad ise tagasi tulevad.

«Mõnikord on abikaasadel ka õigus, seekord nii oli,» tõdeb Lehtis. Nimelt pakkus ta kaupa ka lennujaamas tegutsevale sama brändi poele, mis tooted valikusse võttis ning neid edukalt müüs. Pool aastat hiljem helistaski tagasi Viru tänava kauplus, mis tahtiski kauba valikusse võtta.

Eelmisel aastal oli Chocolala käive 402 000 eurot ning kasum veidi üle 38 000 euro. Küllaltki kiiresti kasvanud äri laienemine tähendas, et firmale jäi eelmisel aastal senine Väike-Karja esinduspood ühes sealse köögiga väikeseks – ruumi oli vaid sadakond ruutmeetrit. Tänavu kolis ettevõte Suur-Karja tänavale ligikaudu 350 ruutmeetrisele pinnale.

Kolimise järel oli mõnda aega klientide püüdmine raske. «Kui me sinna kolisime veebruaris, siis esimesed kolm kuud käis seal ehitus. Võib-olla päevas käis külastajaid kümme ja neid ma pidin ka ise tänavalt sisse lükkama, ei leidnud inimesed meid üles. Ja siis oli mure küll,» räägib Lehtis.

Suvel aga käis lisaks eestlastele – kes annavad Chocolala külastusest kokku umbes kaks kolmandikku – poes ka palju turiste ning külastuste arv kasvas. «Nüüd septembrist on läinud täiesti hullumajaks. On läinud nii, et pean teise müüja juurde võtma, hästi palju käiakse,» ütleb Chocolala asutaja.

Järgmisel aastal on ettevõttel plaanis äri laiendada ning osta uued masinad, mis võimaldavad hakata täiesti uusi tooteid – nimelt nišikaupa, mille puhul saab tootmisprotsessi mõjutada juba algusest, nii et lõpptoodang tuleb täpselt selline, nagu vaja – näiteks saab piimašokolaadis asendada piimapulbri kookospiimaga, et saada vegan-šokolaadi.

Arendusplaanidest hoolimata loodab Lehtis, et praegune Suur-Karja tänava pind Chocolalale niipea väikeseks ei jää. «Ma ei suudaks sellist kolimist enam ette võtta järgmise paari aasta jooksul,» naerab ta.

Tagasi üles