Tarbijakaitseamet on pärast reklaamiseaduse muudatusi, millega karmistati oluliselt piiranguid alkoholireklaamile, tuvastanud meediakanalites hulgaliselt rikkumisi.
Ettevõtted on alkoholi reklaamikeelu vastu pidevalt eksinud
Tänavu 1. juunil jõustusid reklaamiseaduses muudatused, millega oluliselt karmistati piiranguid alkoholireklaamile. Muuhulgas keelustati täielikult alkoholi välireklaam, reklaam sotsiaalmeediavõrgustikes ning piirati alkoholireklaami televisioonis, raadios ja ajakirjades. Selle taga oli sotside juht, endine tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski, kes uuris nüüd, kuidas seadust täidetud on.
Majandus- ja taristuminister Kadri Simson vastas talle, et alates seaduse jõustumisest kuni 17. oktoobrini registreeris tarbijakaitseamet kokku 61 rikkumist. Neid esineb eelkõige meediakanalites, sealhulgas veebilehed, sotsiaalmeedia, televisioon, ajalehed ja ajakirjad.
Enim rikkumisi on tuvastatud reklaamiseaduse osas, kus alkoholi reklaamis kuvatakse elemente, mis ei sisaldu seaduses sätestatud ammendavas loetelus, näiteks toote hind, «hind poes», QR-kood, illustreerivad elemendid. Samuti esineb rikkumisi alkoholi reklaami neutraalsuse ja tootekesksuse nõude täitmisel.
Praeguseks lõpetatud menetluste puhul trahve ja ettekirjutusi pole tarbijakaitseamet teinud, kuna vastavad rikkumised on kauplejate poolt lõpetatud haldusmenetluse algatamise teates määratud tähtajaks.
Mullu viidi tarbijakaitseameti poolt läbi kokku 28 järelevalvementlust seoses alkoholireklaami nõuete rikkumisega, millede osas ettekirjutusi ja trahve ei tehtud.
Simson pidas vajalikuks lisada, et seadusemuudatustega suurenes oluliselt tarbijakaitseameti töökoormus seoses alkoholi reklaamide järelevalve, ettevõtjate nõustamise ning ühtse halduspraktika kujundamisega.
«Seni ei ole tarbijakaitseametile lisaressurssi eraldatud, mistõttu on tarbijakaitseamet alkoholireklaamide järelevalvega seonduvad kohustused püüdnud katta teiste toodete ja teenuste reklaami puudutava järelevalve arvelt,» ütles minister oma vastuses Ossinovski arupärimisele.
juunil jõustunud alkoholireklaami muudatustega sätestati ranged reeglid selle reklaamiliigi emotsionaalse mõju vahendamiseks. Juba käesoleva aasta alguses suurendati juriidiliste isikute vastutust reklaamiseaduse nõuete rikkumise eest, milleks on rahatrahv suunsega kuni 50 000 eurot.
Järelevalvet alkoholireklaami piirangute täitmise üle teostab tarbijakaitseamet.