Mantlipärija tahab sõdurilobi turu vallutada

PM Majandus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tactical Foodpacki nime kandvat toidupakki arendava firma Tactical Solution OÜ tegevjuht Sverre Puustusmaa.
Tactical Foodpacki nime kandvat toidupakki arendava firma Tactical Solution OÜ tegevjuht Sverre Puustusmaa. Foto: Elmo Riig / Sakala

Kunagisest teletähest ettevõtja militaartaustast ning elulisest vajadusest sündis uuenduslik sõjaväe toidupakkide äri, millega üritatakse siseneda maailmaturule.

«Ma olen kõiksuguste Ernade ja militaarspordiga palju tegelenud, ma tean täpselt seda, mis vaja on. Eks ta sealt kõik tuleb – otse põllult ja ei ole keegi pastakast välja imenud neid mõtteid,» ütles Tactical Foodpacki nime kandvat toidupakki arendava firma Tactical Solution OÜ tegevjuht Sverre Puustusmaa.

Avalikkuses on Puustusmaa tuntud eelkõige seetõttu, et võitis 2007. aastal telesaate «Mantlipärija,» kus kasiinofirma Olympicu omanik Armin Karu endale Donald Trumpi kuulsa formaadi alusel õpipoissi otsis, kellega sõlmida miljon krooni väärt leping. Ajakirjanduski on aga kajastanud, et vaid paar aastat pärast saatevõitu tegi Puustusmaa kannapöörde ning hakkas korraldama militaarmatku.

Tactical Foodpack uurib toiduainete külmkuivatustehnoloogiat ning soovib võimalusel pikendada sel viisil loodud toidupakkide säilivusaega kaheksa aastani, tulevikus plaanib firma külmkuivatatud toidupakke pakkuda Eesti ja välisriikide sõjavägedele.

Tootest rääkides tõdes Puustusmaa, et mehed, kes toimetavad keerulistes tingimustes, istuvad kõik endiselt Teises maailmasõjas kinni oma metallkonserviga. «Tihtipeale inimesed, kes seda valivad ja koostavad, pole isegi seljakotiga metsas käinud. Nad ei kujuta ette, mida vaja on,» põrutas Tactical Solutionsi tegevjuht.

«Tinglikult öeldes tehakse Lamborghinisid, aga tahetakse diislit sisse valada,» kirjeldas Puustusmaa seda, kuidas sõjaväeringkondades kulutatakse suuri summasid varustuse peale, ent söögi puhul leitakse, et vahet pole, mida ette anda. «See ei tööta nii,» tõdes ettevõtja. Samas märkis ta, et arusaam tasapisi muutub ja näha on, et see tendents läheb mõistlikuma poole. «Armeed on aga aeglased reageerima. Tsiviilturg loomulikult reageerib oluliselt kiiremini.»

Tootega turule jõudmine võttis aega – juba stardini läks aasta. «Eks ta ikka on raske ja tekivad mingid kadalipud, mida sa pead läbima. Praegu on suurim probleem näiteks see, et Eesti lihatoodangut ei saa müüa Ameerikasse ja Kanadasse, sest Eesti riik ei ole suutnud oma pabereid korda teha. Ümbruskonnas Euroopa riigid saavad müüa, meie ei saa,» kirjeldas Puustusmaa segadust, mis on kestnud juba 2016. aastast alates.

Eesti kaitseväe pakis on osa Tactical Solutionsi toodetest aga olemas. «Seal on küll sortiment ka kõigilt teistelt Euroopa eri tootjatelt, mis on iseenesest väga positiivne. Me oleme alati seda meelt olnud, et sõduril peab olema valik, see on oluline,» rääkis Puustusmaa. Eestis tema sõnul firmal teisi konkurente ei ole.

Maailmas on konkurents aga siiski pigem suur ning Tactical Solutions on tegevjuhi sõnul väga algusfaasis. «Eesti on igatahes selline väike konnatiik, et mis iganes valdkonnaga sa tegeled, Eestis pole mõtet. Ka meie äri on tegelikult mõeldud kõik Eestist välja. Loomulikult peab olema koduturg olemas, aga meie nišil, mida esindame, poleks võimalust ellu jääda. Sellepärast oleme läinud välja,» rääkis ta.

Tactical Foodpacki nime kandvat toidupakki arendava firma Tactical Solution OÜ tegevjuht Sverre Puustusmaa.
Tactical Foodpacki nime kandvat toidupakki arendava firma Tactical Solution OÜ tegevjuht Sverre Puustusmaa. Foto: Elmo Riig / Sakala

Põhiriigid, kus Tactical Foodpacki praegu pakutakse, on Saksamaa, Soome, Rootsi. Hongkong on turgudest kõige eksklusiivsem. «Soovime jõuda kogu Euroopasse, eks me lähme järjest. Tootmine peab ka suutma järele tulla. Eks me plaanime ikka maailma vallutada, nii Ameerika kui Aasia turud lõpuks,» rääkis Puustusmaa firma suurtest sihtidest.

Järgmisel aastal soovib firma laiemat müügipinda Euroopas ja uusi tooteid, millega firma enda tarbijaskonda veidi laiendab.  «Hetkel oleme keskendunud pigem matka- ja militaarinimestele, kes veidi looduses ka liiguvad, aga uue tootega võtame natuke ka spordirahvast enda külje alla, laiendame spektrit,» rääkis Puustusmaa.

Ta tõdes, et see on muidugi veel kitsam turg, ent oli siiski kindel, et firma leiab endale kontingendi, mis hakkab tarbima. «Alguses võivad inimesed mõelda mida iganes, tundub väga militaarne ja peljatakse maitsta. Soome turuga on sama. Alguses oli seal rootslaste toodangut ja kui meie oma ära maitstakse, siis on selge, et ei kannata võrdlust. Me oleme kvaliteedi poolest lihtsalt nii palju teistest üle,» oli Puustusmaa positiivne.

Tulevikusiht on militaarhuvist alguse saanud firmal aga väga kõrge. «Ma arvan, et viie aasta pärast oleme ikka väga suured. Me ise oleme öelnud, et viie aasta pärast oleme me Viljandimaa suurim tööandja,» rääkis Tactical Solutionsi juht Puustusmaa.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles