Suure pahanduse saatel sündinud Nordic Spedition OÜ paistab koduturul end nurka värvinud olevat, kuna olulised Eesti logistikafirmad välistavad nendega koostöö. Firma endi sõnul läheb neil väga hästi.
Boikott logistikaäris: tülist võrsunud firma sattus põlu alla (3)
Suure pahanduse saatel sündinud Nordic Spedition OÜ paistab olevat end koduturul nurka mänginud, kuna olulised Eesti logistikafirmad välistavad nendega koostöö. Firma esitajate sõnul läheb neil väga hästi.
Suve keskel kurtsid tuntud logistika- ja transpordifirma Via3L Spedition omanikud, et ettevõte on ühe nädalavahetusega tühjaks kanditud – kadusid peaaegu kogu vara, kliendisuhted ja töötajad. Nad süüdistasid selles eksjuhte Lauri Latti, Elmer Maasi ja teisi olulisi töötajaid, kes väidetavalt alustasid kohe uue logistikaettevõttega Nordic Spedition.
Latt ja Maas vastasid esindaja suu läbi, et tegu on alatu laimuga, kuna nad pole mitte midagi omastanud ega varastanud, vaid lahkusid firmast, kuna kõik läbirääkimised ettevõtte enamusosanikega jooksid ummikusse.
Koostöö igaveseks läbi
Kuigi üksteisele esitatud teravate süüdistuste üle vaieldakse praegu kohus, on meediakära paljude kohalike logistikafirmade jaoks piisav, et Latti ja Maasi tegevus hukka mõista ja Nordic Speditionile sisuliselt boikott kuulutada. Ehkki logistikafirmad omavahel konkureerivad, teevad nad kaubaruumi loomisel ja saadetiste ekspedeerimisel ka üsna tihedat koostööd.
Ekspedeerimise ehk vedude korraldamisega tegeleva Schenker ASi juht Janek Saareoks ütles, et kahe kange vägikaikavedu on selles valdkonnas kuum teema. Ta nimetas seda ärieetiliseks skandaaliks ja lisas, et praegu teada oleva info järgi on olukord väga halb, mistõttu peavad ta koostööd Nordic Speditioniga võimatuks. «Vaevalt me selle ettevõttega kunagi koostööd tegema hakkame,» oli Saareoks karm.
«Äärmiselt kahetsusväärne juhtum. See, et veel 2018. aastal niimoodi erimeelsusi lahendatakse, heidab meie sektorile varju,» sõnas logistikaettevõtte DPD Eesti juht Rainer Rohtla. «Meie otsus on, et enne kohtuotsust me kindlasti Nordic Speditioniga koostööd ei tee,» lisas ta, täpsustades samas, et nad ei taha kedagi risti lüüa, kuna õigust mõistab Eestis kohus.
Rohtla sõnul arvestavad nad sellega, et meediast saadud info järgi on kohus ettevõtte ja töötajate pangakontod kas osaliselt või täielikult arestinud. See on aga koostööpartnerite silmis lisarisk, kuna pole kindel, kui stabiilne on ettevõtte rahaline olukord.
Vesi oli sogane
Balti Logistika juht Joel Timm ütles, et alguses võtsid nad Nordic Speditioni suhtes neutraalse seisukoha ning pakkusid neile lennutransporditeenuseid nagu igale teisele kliendile. «Vesi oli sogane ning vastakat informatsiooni oli palju liikvel,» põhjendas Timm.
Kui esialgse info põhjal võiski järeldada, et tegu oli äripartnerite ja osanike vahel lahvatanud tüliga, mis kulmineerus ühe poole lahkumisega, siis praeguseks on Timmi sõnul selgelt ilmnenud, et endised juhid Maas ja Latt kavandasid protsessi pikalt ning «kogu loos võib esineda kriminaalseid elemente». Seetõttu on Balti Logistika lõpetanud neile teenuste osutamise.
Koostööst on keeldunud ka üks Eesti turu suuremaid laopidajaid Logistika Pluss OÜ, mille juht Toomas Orutar ütles, et nad on Nordic Speditioni kohta nii ajakirjandusest kui ka Via3L Speditionilt väga palju negatiivset teavet saanud.
Nii Saareoks, Rohtla, Timm kui ka Orutar kuuluvad kõik Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni (ELEA). Liidu juht Orutar kinnitas, et ametlikku ja teadlikku boikotti pole nad Nordic Speditionile ega selle töötajatele kuulutanud. Samas annab sedavõrd laiapõhjaline hukkamõist liidu seisukohtadest siiski aimu.
Boikotti pole
Tule alla jäänud Nordic Speditioni juhatuse liige Rael Tavaste, kes muuhulgas oli Via3L Speditionis müügijuht, ütles, et jutt mingist boikotist ei vasta tõele. Siiski tunnistas ta, et paar Eesti logistikafirmat on kuni konflikti selginemiseni nendega koostöö peatanud. «Praegu see meid oluliselt ei mõjuta, kuna oleme paljuski keskendunud ka lõppklientide otse teenindamisele, aga tulevikus loodame oma hea tööga kõigi koostööpartnerite usalduse taastada,» lisas juht.
Ta kinnitas, et Nordic Spedition näitab praegu kiiret kasvu: sisuliselt nullist alustanud firma käive kasvas kolmandas kvartalis 4,7 miljoni euroni. «Vaatamata lühikesele tegutsemisajale oleme tänu klientide usaldusele saavutanud hea hoo, laiendanud tegevust ning palganud uusi töötajaid. Kui meie peamine turg on täna olnud Baltimaad ja Skandinaavia riigid, siis uue ärisuunana alustasime vedusid Peterburi, kus näeme suurt kasvupotentsiaali,» rääkis Tavaste.
Nordic Speditioni omanik Erki Vään lisas, et Via3L Speditioni suuromanikega peetav kohtuvaidlus ettevõtte igapäevategevust ei mõjuta.
Konto on endiselt arestitud
Septembri lõpus läks Via3L Spedition eksjuhtide, Nordic Speditioni ja 25 endise töötaja vastu kohtusse, nõudes neilt 6,5 miljonit eurot. Kohus arestis uue firma arvelduskontod, seadis kohtulikud hüpoteegid lahkunud juhtide ja töötajate kinnisvarale ning arestis nende osalused ettevõtetes, et tagada hagi rahuldava kohtuotsuse täitmine. Vastasel juhul võivad süüdistatavad end varatuks muuta, mida Via3L Speditionit esindava advokaadi Lembit Tedderi sõnul oligi tegema hakatud, kuna eksjuhid võõrandasid endaga seotud isikutele kinnisvara ja osalusi ettevõtetes.
Sellele vaidles aga Nordic Speditionit esindav advokaat Paavo Koch vastu, öeldes, et jutud, nagu oleks kõik nende kontod külmutatud, ei vasta tõele. Kuigi kohus arestis Nordic Speditioni pangakontod esialgu enam kui nelja miljoni euro ulatuses, vaidlustas Koch selle maakohtus. Samal ajal esitasid nad taotluse, et kuni uue kohtuotsuseni jääks konto lahti. Taotlus rahuldati, mis tähendab, et aresti all on vaid esialgu kontol olnud 305 000 eurot ja ülejäänud raha võib kasutada.
Lembit Tedderi sõnul tuleb aga aru saada, et kontodel olnud 305 000 eurot on endiselt arestitud ehk kohus pole oma esialgsest otsusest taganenud. «Kohus võimaldas vaid n-ö uut raha kontole kanda ja seda kasutada. Kõik, mis oli arestimise hetkel kontodel, on jätkuvalt arestitud,» rõhutas Tedder.
Üks kasvas, teine kahanes
Nordic Spedition (endise ärinimega Alfa Logistics OÜ) loodi juba 2014. aasta suvel, tegevusalaks veoste ekspedeerimine. Kuni selle aasta kolmanda kvartalini puudus firmal sisuline tegevus, samuti töötajad.
Elu läks käima kohe pärast skandaalseid sündmusi Via3L Speditionis. 30. septembriks töötas varem ühe inimesega Nordic Speditionis juba äkitselt 21 inimest.
Seevastu Via3L Speditioni töötajate arv on kahanenud sama ajaga 23-lt 13-le. Üks ettevõtte omanikke Meelis Saaresalu on öelnud, et sisuliselt on nad pidanud firma nullist üles ehitama. Selleks võtsid nad appi uue tegevjuhi Seppo Tanieli.