Samal ajal kui legendaarne Sears võitleb ellujäämise nimel, ostab Walmart kokku kaubamärke, vallutab e-äri ja peab hulljulgeid laienemisplaane meelelahutusäris.
Kristjan Hiiemaa: USAs käib legendide lahing (1)
Seitse aastat languse kursil olnud Sears Holding, millele kuuluvad jaehiiglased Sears ja Kmart, palus esmaspäeval võlausaldajate eest pankrotikaitset. Sears võlgneb üle 5 miljardi dollari ja maksab ainuüksi intressideks 440 miljonit dollarit aastas.
Kuigi Sears Holding kavatseb äriga jätkata ning hoida käigus kasumlikud kauplused, näitab ajalugu, et pankrotikaitset palunud ettevõtetest lõpetavad paljud ikkagi tegevuse. Statistika põhjal jõuab neist vaid napilt 10% eduka reorganiseerimiseni - valdavalt pöördub protsess likvideerimiseks.
Sears, mis on tegutsenud 125 aastat ja oli kuni 1980ndate aastate lõpuni maailma suurim jaekaubanduskett, loovutas omal ajal trooni Walmartile. Seepärast on Searsi raskuste valguses praegu eriti põnev vaadata, mida teeb Walmart. Ja see on huvitav, sest kui Sears on raskustega heideldes pidanud müüma oma brände ja kinnisvara, siis Walmart ujub täiesti vastuvoolu, ostab kokku kinnisvara ja kaubamärke.
Ja nagu sellest veel vähe oleks, teatas eelmisel nädalal - irooniana samal ajal, kui Sears pankrotikaitsest rääkima hakkas - hämmastavast plaanist ristata jaekaubandus ja voogedastus. Nimelt on Walmartil plaan talle kuuluval stream- ehk voogedastuskanalil Vudu alustada koostööd filmistuudioga MGM ning tulla välja uute sarjade tootmisega.
Walmarti samm tekitab hämmastust. Miks just nüüd? Jaekett ostis Vudu juba 2010. aastal, kui Netflix alles otsis oma kohta ja Amazon polnud veel alustanud originaalsisu tootmisega. Nüüd, kui voogesituse platvormile sisenemise lävi on juba niigi kõrge ja konkurentidel tohutu edumaa, ärkas lõpuks ka Walmart.
Millele loodab Walmart?
Erinevalt Netflixist ja Amazon Prime’ist peetakse Vudu kanalit üleval reklaamirahast, seega on see tarbijale peamiselt tasuta. Walmartil on plaan jõuda suurema vaatajaskonna ette. Huvitav on nende reklaamistrateegia: Vudu reklaamid ei katkesta kliendil sisu vaatamist, selle asemel saab ta reklaami peal klikkida ja info saadetakse tema e-posti aadressile. Lisaks saab Walmart tänu klienditeabele teha ka suunatud reklaame.
Kui plaan õnnestub, võib Walmartil meelelahutusärisse panustamine end ära tasuda. Kuid teisalt on videoturg juba ülerahvastatud ning inimestelt aja ja tähelepanu püüdmise nimel konkureerib juba niigi palju streaming-teenuseid. Ja tuleb veel lisa. Eelmisel nädalal teatas ka AT&T-le kuuluv WarnerMedia (CNNi emafirma), et käivitab 2019. aasta lõpus oma voogedastuskanali.
Kaubamärkide jaht Walmarti moodi
Kas Walmart ei peaks ajal, kui jaeäride kohal on pankrotipilved, pigem oma tugevustele keskenduma? Nende jaemüük on sel aastal kõvasti kasvanud, ja seda isegi karmis konkurentsivõitluses Amazoniga. Walmart teatas viimases kvartalis kümne aasta suurimat müügi kasvu USAs. E-müük kasvas lausa 40%.
Walmart on tuntud kui hinnasoodustuste pakkuja, tema kliendiks on madala ja keskmise sissetulekuga ameeriklased. Seepärast paneb veelgi rohkem kulme kergitama jaehiiglase teine strateegia - osta kokku uusi kaubamärke ning kosutada oma digitaalset portfelli.
Eelmisel aastal omandas Walmart näiteks meesteriiete e-äri Bonobos (310 miljonit dollarit), naisteriiete online-müüja ModCloth (75 miljonit dollarit), spordi- ja vaba aja kaupade müüja Moosejaw (51 miljonit dollarit), e-poe ShoeBuy (70 miljonit dollarit) ja e-mööblipoe Hayneedle (90 miljonit dollarit).
Lisaks sellele kuulub Walmartile 2016. augustist e-pood Jet.com, mille eest ta käis välja 3,3 miljardit dollarit. Ja seegi pole veel kõik. Selle aasta mais võistles Walmart Amazoniga enampakkumises, et saada kontrollpakk India e-poe platvormis Flipkart. Sisenemine ihaldusväärsele India turule läks Walmartile maksma tervelt 16 miljardit dollarit.
Mõnigi ost on ajanud kliendid ärevile. Näiteks tõstsid protestikisa paljud ModClothi ja Bonobose kaubamärkide fännid, kelle meelest hävitab Walmart nende brändide eksklusiivsuse. Kuid Walmart on otsustanud vastuvoolu ujuda. Nüüd majandab ta neid kallima hinnaklassi brände, jätkates nende senist strateegiat - poes saab klient riideid vaid selga proovida ja kauba eest maksta, kaupa tellima peab aga e-poest.
Paistab, et Walmart on päris tõsiselt shoppamas. Ja kui vaadata tema suuri plaane Vuduga ning oma e-poe platvormide ja e-äride ostmist, siis on selge, et neil on plaan teha tuul alla Amazonile endale. Ühest küljest tekib küsimus, kas konkurendid pole juba liiga kaugel, aga teisest küljest võib suur haare olla taktikaliselt õige samm, et Walmarti ei tabaks Searsi ja Kmarti saatus.