Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Eesti 200 eestvedaja: igal soomlasel peab olema õigus osta Tallinnast odavamat alkoholi (7)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Soome alkoholituristid.
Soome alkoholituristid. Foto: KÜLLIKE ROOVÄLI / PM SCANPIX BALTICS

Uue loodava erakonna Eesti 200 üks eestvedaja Meelis Niinepuu ütles EKRE majandusprogrammi kommenteerides, et pool sellest on populism ja pool mõistlik. Näiteks toetab ta alkoholiaktsiiside langetamist, kuna «igal soomlased peab olema õigus osta Tallinnast odavama alkoholi kui Soomest».

Niinepuu alustas EKRE esimesest lubadusest langetada käibemaksu 15 protsendile. Tema sõnul on see idee kulukas populism. «Millist põletavat probleemi lahendab EKRE või Eesti jaoks see, kui 65-tollise televiisori käibemaks on 15 protsenti, jääb arusaamatuks,» ütles mees. «Selle lubadusega langes EKRE sama kiusatuse ohvriks, mis kimbutab kõiki erakondi, külvata saja-kahesaja euro kaupa kõigile raha rinnalapsest raugani.»

Niinepuu leidis EKRE programmist ka lubaduse kaotada kõik teede- ja veokimaksud. «Arvestades Eesti kui maanteetranspordi transiitriigi staatust ja asjaolu, et teemaksud kehtivad praktiliselt kõikides Euroopa Liidu riikides, on sellise idee mõte enam kui küsitav. Miks peaks läbi Eesti Venemaale, Putini sõpradele mersusid vedav autotreiler olema teede- või veokimaksust vaba?» küsis ta.

EKRE majandusprogrammist selgub Niinepuu sõnul üllatuslikult, et Rail Baltic tuleb lõpetada praegu planeeritud trassil. «See tähendab, et kusagil eksisteerib EKRE jaoks õige Rail Balticu trass,» nägi Niinepuu. Mure seisneb aga selles, et Euroopa Komisjon pole EKRE trassist teadlik ja sellest tulenevalt 85 protsendi kaasfinantseeringuga seda ei rahasta.

«Teine mure seisneb selles, et ka lätlased pole EKRE trassist teadlikud. Tavapäraselt eeldab toimiv raudteetransport siiski seda, et rööpad kohtuvad piiril samas kohas. Siin ootaks EKRE-lt konkreetset sõnumit: kas nad toetavad Riia sadama või Muuga sadama arengut multimodaalse transpordisõlmena,» rääkis Niinepuu, lisades, et kiire rongiühendus Tartuga on eraldi teema ja Eesti 200 hinnangul on selle väljaarendamine Eestile jõukohane ka paralleelselt Rail Balticu arendamisega.

Null laupkokkupõrget riigimaanteedel

Hoolimata kriitikast leidis Niinepuu EKRE majandusprogrammist enda sõnul ka «paar mõistlikku mõtet». Näiteks toetab ta ideed ehitada välja riigi põhimaanteed neljarajaliseks. Eesti 200 on seadnud eesmärgiks null laupkokkupõrget riigi põhimaanteedel. «Siin näeme EKREs liitlast, kuna ka meie programmis on riigi põhimaanteede väljaehitamine vastavalt vajadusele lklas 2+2 või 2+1 realiseks 5–10 aasta jooksul. Reformierakonna kombel 5- kilomeetriste lõikude ehitamine on Eesti jaoks liiga kallis nii inimelude kui raisatud aja mõttes,» ütles Niinepuu.

Samuti on Niinepuu sõnul mõistlik mõte aktsiiside langetamine selliselt, et need oleksid korrelatsioonis meie Euroopa Liidu naaberriikidega. «Siin oleme EKREga ühel nõul: igal soomlasel peab olema põhiseaduslik õigus osta Tallinnast odavamat alkoholi kui Soomest,» ütles mees.

Tagasi üles