Viimastel nädalatel on OEG juhtkonda esindavad advokaadid ajakirjanduses väitnud, et väikeinvestorite väljaostmine on enamikus arenenud riikides täiesti normaalne ja tavaline protsess. Ajakirjanduses on üritatud ka põhjendamatult manada pilti OEG väikeaktsionäridest kui ahistajatest ja Eesti investeerimiskeskkonna kahjustajatest.
On tõsi, et kõigis Euroopa Liidu liikmesriikides on olemas väikeinvestorite väljaostmist puudutavad reeglid. Ei saa ära unustada aga seda, et liikmesriikides on need reeglid väga erinevad ning Eesti lakoonilised ja läbimõtlemata reeglid ei paku aktsiate ülevõtmise korral väikeaktsionäridele teiste riikidega võrdväärset kaitset.
Toon mõned näited. Esiteks, Eestis reeglite järgi määrab nn õiglase hüvitise kindlaks suuraktsionär, kes soovib väikeaktsionäridelt aktsiad ära võtta. On ilmne, et tema tegutseb enda huvidest lähtuvalt. Mitmetes teistes riikides määrab õiglase hüvitise kindlaks kohus. Näiteks Hollandi reeglid näevad ette, et kui suuraktsionär soovib väikeaktsionäridelt aktsiad üle võtta, kontrollib kohus, kas ülevõtmine on lubatav. Samuti määrab kohus ülevõtmisel makstava hinna. Hinna määramiseks võib kohus võta appi sõltumatuid eksperte.
Teiseks, Eesti reeglite kohaselt võivad väikeaktsionärid suuraktsionäri määratud hüvitisega mittenõustumisel kohtus hüvitise suuruse pärast aktsiate ülevõtmist vaidlustada. Reaalne probleem on aga selles, et kohtumenetlus kestab aastaid. Näiteks Eesti Telekomi aktsiate ülevõtmise järel protsessiti kohtus pea seitse aastat ning alles seejärel tekkis väikeaktsionäridel võimalus kätte saada neile võlgnetav õiglane hüvitis. Selline olukord on normaalsest investeerimiskeskkonnast pehmelt öeldes kaugel.