Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Nurme Looduskosmeetika OÜ looja Marit Tiits: oma ettevõte on nagu koerakutsikas, kes ei kasvagi suureks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Nurme tootmistalus valmivad kaunid ja looduslikud seebid, dušigeelid ning šampoonid on looduslikud ning rahvusvahelisel areenil igati konkurentsivõimelised.
Nurme tootmistalus valmivad kaunid ja looduslikud seebid, dušigeelid ning šampoonid on looduslikud ning rahvusvahelisel areenil igati konkurentsivõimelised. Foto: Marit Tiits

Üheksa aastat tagasi pani ettevõtja Marit Tiits alguse oma ettevõttele. Tänavu tähistas tema «kätetöö» Nurme Looduskosmeetika OÜ oma üheksandat tegutsemisaastat, hiljaaegu kolis ettevõte päris oma tootmistallu Harjumaal Kosel.

See number tundub ettevõtte loojale Marit Tiitsile täna küll uskumatu, ent iga aasta on tema sõnul olnud väärtuslik ja õpetlik. «Võime üldjoones öelda, et meil on läinud hästi, sest meid on õnnistatud inimestega, kes südamest tahavad olla Nurme nime taga ja sees,» avaldas ta.

Muutunud on palju, nii ettevõttes sees, sellest väljas kui Maritis eneses. «Tõsi, muutuseid on viimaste aastatega tõesti palju olnud, neist lõviosa viimase nelja aasta jooksul,» ei tee ettevõtlik naine asjast saladust.

Nagu nimigi ütleb, tegeleb ettevõte looduskosmeetikaga, peamiselt erinevate naturaalsete, looduslikust toorainest valmistatud seepide, dusšigeelide, uudsete  tahkete šampooonide ning palsamite tootmisega.

Täitus unistus tootmistallu kolimisest

Tänaseks on juurde värvatud neli uut meeskonnaliiget ning tõstetud tublisti käivet, ent kõige suuremaks ja mastaapseimaks muudatuseks on Mariti sõnul olnud ettevõtte kolimine tootmistallu. 

«Varasemalt tootsime endise Kose Kutsekooli ruumides, kus pinda oli vähe ja talvel külm. See ei olnud see keskkond, mida me oleks tahtnud seostada Nurme nimega,» rääkis Marit.

Hiljaaegu kolis Nurme Looduskosmeetika OÜ oma tootmistallu Harjumaal. «Nüüd on sellest saanud Nurme kodu,» ütleb ettevõtte looja ja tegevjuht Marit Tiits.
Hiljaaegu kolis Nurme Looduskosmeetika OÜ oma tootmistallu Harjumaal. «Nüüd on sellest saanud Nurme kodu,» ütleb ettevõtte looja ja tegevjuht Marit Tiits. Foto: Marit Tiits

Ta jätkas, et algselt oli temas unistus talust kuskil metsaveerel, kus kuuleb linnulaulu, aias kasvavad õunapuud ja ümberringi on aasad ja niidud. «Nii nagu unistustega ikka, on neil kombeks täituda. Nõndasamuti ka minu unistusega,» sõnas ta elukogenult, ent tagasihoidliku naeratusega.

Vanast laudast sai Nurme tootmistalu uus kodu

Nii sündiski, et ühest vanast laudast Kose vallas, Liiva külas saigi Nurme uus kodu.

«Pärast suuri renoveerimistöid saime jaanuariks 2017 oma soojadesse ja hubastesse ruumidesse. Seal on ikka hoopis teine hingamine,» rääkis Marit õhinal ning oli tunda, et ta on otsusega enam kui rahul. Ning et ta on õnnelik.

Kahel viimasel aastal avas Nurme tootmistalu oma uksed ka üle Eestilisel avatud talude päeval, kus neid mõlema aasta peale kokku külastas ligi 2000 inimest.

«Nendelt päevadelt kogutud tagasiside on innustanud meid mõtlema suunal, et ehk võiks talu uksed iga päev avatud olla,» arutles Marit ning lisas siis, et eks aeg anna arutust.

Müüvad ligi poole toodangust Soome

Ligi pool Nurme talu toodangust liigub täna Soome turule. „Olime aastaid ekspordi osas väga alahoidlikud ja valisime hoolega, kellega koostöölepingu sõlmime.

Tänaseks on meie koostööpartneriks väga toimekas maaletooja Soomes, kes tänu oma professionaalsusele ja heale müügitööle on Nurme Soomes suurimatesse ketipoodidesse müüki saanud,“ jätkas Marit.

Kõige enam ilmateinud kaubaartikkel on Mariti hinnangul Soome turul Nurme tahked šampoonid. «Me ei teagi täpselt kust see fenomen tuleb, aga nad tõepoolest jumaldavad seda toodet kordades ja kordades rohkem, kui meie kohalik klient,»  arutles ta. 

Nurme kaubamärki kandvad loodustooted on oma koha leidnud lisaks siinsele ka Soome turul. 
Nurme kaubamärki kandvad loodustooted on oma koha leidnud lisaks siinsele ka Soome turul. Foto: Marit Tiits

Ka tooteportfell on tublisti kasvanud. «Seda just vedelate toodete näol,» märkis Marit.

Juuksehooldusesse on lisandunud lisaks senistele tahketele ka vedelal kujul šampoonid ja palsamid ning kehahooldusesse öko-ihupiimad ja -kreem. 

EAS strateegia-praktikum aitas laevanina otseks seada

Nurme talu kõige suurem kasv on toimunud Mariti sõnul just viimasel aastal ja seda tänu EAS-i strateegia-praktikumis osalemisele. 

«Õiged asjad tulevad meie ellu ikka siis kui selleks on õige aeg. Igasugused programmid eeldavad ressursse ja aega kõigi nende ideede elluviimiseks. Tänu liitunud uuele personalile see ressurss meil tekkis ja otsustasime härjal sarvist haarata,» rääkis ta.

«Programmi jooksul sai pilt palju klaarimaks - kuhu me oma ressurssi ei peaks kulutama ja kuhu tuleks seda just rohkem suunata. Vahel on nii, et hoiad mõnest asjast kramplikult kinni, sest sa ise usud asja toimimisse. Kui aga klient sinuga samal lainel ei ole ja numbrid exceli tabelis näitavad tegelikult miinust, siis tuleb ennast maha suruda ja mõnes mõttes ümber orienteeruda,» analüüsis Marit.

Kasv on toimunud ka enese sees

«Kasv on toimunud ka meie enda sees,» jätkas ta. «Ettevõtte asutajatena ei ole me ju sündinud ettevõtjateks ja õpime iga päev. Kõik see, mis aastaid tagasi tundus võimatu, sest meil polnud selleks kompetentsi, on täna juba teoks tehtud,» arutles Marit poolmuigamisi, nähes oma kogemuses seost inglisekeelse, ajatu tõeteraga "If there is a will, then there is a way".

Marit arvab, et igal ettevõtjal saabub kätte hetk, mil kõik on justkui hästi. «Tooted müüvad, bränd on tuntud, kuid omanik ei saa kuidagi oravarattast välja. Müük ei tõuse, sest ei jõua toota ja raha pole piisavalt, et lisajõudu palgata,» meenutas ta aastaid tagasi kogetut.

See etapp on Nurmel tänaseks läbi käidud. «Väga paljud just sellel hetkel hääbuvad või jätkavad seda mustrit aastaid, kuni põlevad inimesena läbi,» rääkis Marit lisades, et on ajapikku õppinud asjadele väga ratsionaalselt lähenema.

Raskeid otsuseid ei tohi kahetseda

Vahel ei aitagi tema sõnul muu, kui et valge paber ette ja plussid-miinused kirja. «Ja ei mingit «aga»,» naeris ta. «Inimesed kardavad teha halbu ja ebapopulaarseid otsuseid. Samas on nad imestunud, kui kergelt nad pärast seda ennast tunnevad,» lausus ta.

Veel on naine õppinud ajapikku ei ütlema. «Iga hommik peab algama teadmisega, et ees ootavad põnevad tegemised. Teisiti lihtsalt ei ole võimalik pinnal püsida,» kõlas tema elutõde. Ja see on tõde, milles ilmselt kahelda pole tarvidust.

Tootevalik on aastatega jõudsalt arenenud ning palju niisugust, mis aastaid tagasi näis võimatu, on tänaseks ellu viidud.
Tootevalik on aastatega jõudsalt arenenud ning palju niisugust, mis aastaid tagasi näis võimatu, on tänaseks ellu viidud. Foto: Marit Tiits

«Ka olen ma õppinud ilma igasuguste süümepiinadeta puhkama, sest nii nagu ühelgi lapsel pole rõõmu läbipõlenud emast, ei ole ettevõttel abi kurnatud ja väsinud juhist,» lausus ta.

Enda vastu tuleb olla lõpuni aus

Marit soovitab alustavatele ettevõtjatele olla enda vastu hästi ausad. «Esimene küsimus enne ettevõtlusega alustamist võiks olla, et mida sa ise siis lõppude lõpuks oma elult saada soovid,» kõlas tema olulisim tõetera.

«Veel tasuks enesele teadvustada, et ettevõtlusega alustades tuleb arvestada et see jääb sinuga 24/7. See on nagu koerakutsikas, kes ei kasva kunagi suureks. Vali hoolega valdkond ja palun, palun kasuta ecxeli tabelit. See võib päästa sind enne, kui oled andnud ära kogu oma elu.»

Tagasi üles