Kuidas saab olukorda muuta, kui kooliaasta alguse uudised rääkisid, et koolid ei suuda leida matemaatikaõpetajaid? Mida saab EAS teha, kui eestlased tunnevad noodivõtit, aga ei tee vahet piil ja liitril?
10–15 aastat tagasi tegime haridussüsteemis valed valikud. Kui vajalike oskustega inimesi Eestis ei ole, peavad ettevõtjad neid välismaalt tooma ja seda me saame toetada. Kuid selge on see, et riik on oma teiste poliitikatega siin piirid ette pannud.
Kas see tähendab ikkagi seda, et firmade tippspetsialistid, kelle käes on ettevõtete käekäik, on välismaalased, Eesti inimesele aga jääb puhastusteenus ja bajaanimängimine?
Kui välisspetsialist siin kolm aastat töötab, siis jääb tema oskustest midagi meie inimestele külge. Nüüd on aga küsimus selles, kellele ettevõte kuulub. Eesti omanike puhul jääb maksutulu siia ka siis, kui välisspetsialist siin töötab. Kui ettevõtja ei saa elamislubade piiratuse tõttu spetsialisti Eestisse tuua, siis EASi käed jäävad lühikeseks.
Millised võiksid olla riigid, kust eestlastel tasub spetsialiste otsida?
Metsatööstuse puhul saame rääkida ennekõike Soomest ja Rootsist. Ku räägime Transferwise’i-sarnastest ettevõtetest, siis peame vaatama idufirmade ja finantsteenuste poolest rikkaid riike.
Millistesse piirkondadesse peaks EASi strateegiline eksporditugi minema?
Kui tööstusharu või ettevõtjad ütleb, et Jaapanis on toiduainetele suur turg, siis meie kaubandusesindajate võrk annab võimaluse nende eest läbi rääkida ja nende huvisid klastrite või innovatsiooni varal toetada. Me ei ütle ka nii, et Jaapanisse läheme ja Hiinasse ei lähe.