Elektrituruga seonduv järelevalve ja vaidluste lahendamine on jagatud mitme ameti vahel ning seetõttu pole alati selge, millise ameti poole abi saamiseks pöörduma peaks.
Kuhu pöörduda erinevate elektriga seotud küsimuste korral?
Enne erinevate ametkondade poole pöördumist peaks tarbija siiski ise proovima oma probleem ettevõtjaga lahendada. Tihti leitakse nii mõlemaid osapooli rahuldav lahendus. Kui aga kompromissi ei saavutata, on tarbijal võimalus pöörduda kas konkurentsiameti, tehnilise järelevalve ameti või tarbijakaitseameti poole. Samuti leidub olukordi, kus tuleb suhelda mitme ametiga.
Konkurentsiamet teeb elektrituruseaduse alusel järelevalvet «elektrituru toimimise ja turuosaliste tegevuse üle». Tehnilise järelevalve ameti poole tasub pöörduda küsimustega, mis puudutavad elektriohutuse ja arvestitega seotud teemasid. Kui tegemist on lepingutingimusi puudutava küsimusega või lepingust tuleneva vaidlusega, saab abi tarbijakaitseametist või ka kohtust.
Mõned näidisolukorrad
- Inimene pole rahul elektri hinnaga ja tahab saada selgitust. Sellise olukorra puhul tasub oma küsimus esitada konkurentsiametile, sest just nemad kooskõlastavad elektri hinna.
- Energiafirma klient pole rahul ettevõtte klienditeenindusega, ettevõtte veebilehe ja iseteenindusega. Sellisel juhul tuleks esmajärjekorras pöörduda firma enda poole. Kui aga ettevõtte veebilehel või iseteenindussüsteemis on tarbijaid eksitavat informatsiooni, tuleks pöörduda tarbijakaitseametisse.
- Inimene kahtleb elektriarvesti korrasolekus ja soovib, et keegi seda kontrolliks. Kuna arvesti kuulub reeglina elektriettevõtjale, peakski taolise sooviga pöörduma firma poole.
- Elektriettevõtja on majast elektri välja lülitanud. Elektrituru seaduse järgi on taolise võrguühenduse katkestamise õiguspärasuse kontrollimine konkurentsiameti ülesanne ja sealt tuleks ka abi küsida.
- Tarbija avastab, et keegi varastab temalt elektrit. Sellises olukorras tuleks pöörduda politseisse või elektriettevõtte poole, kes saaks anda olukorrale hinnangu.
- Tarbijale on esitatud ebamõistlikult suur arve, kuid olemasolevad dokumendid kinnitavad tarbitud elektrikoguseid ja selle hinda. Esmalt tuleks pöörduda arve aluseks olevate asjaolude väljaselgitamiseks elektriettevõtja poole. Kui elektriettevõtja vastus tarbijat ei rahulda ja kui asjaolud vajavad põhjalikumat uurimist ja tunnistajate ülekuulamist ning on vaja sisustada ebamõistlikkuse mõiste, siis tuleb pöörduda kohtusse.