Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Liptoni skandaal Hiinas: tee haruldaste muldmetallidega

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Hiina lipp
Hiina lipp Foto: SCANPIX

Partii Hiinas kohapeal müümiseks toodetud Liptoni teed on riiulitelt kõrvaldatud. Nimelt avastas riigi toiduohutuse järelevalve amet, et tee sisaldas liiga palju haruldasi – ja toksilisi – muldmetalle.

Inglise-Hollandi firma Unilever, mis seda tabavalt «Raudseks Buddhaks» nimetatud punast teed oma Liptoni kaubamärgi all müüb, ütles pressiteate vahendusel, et haruldased muldmetallid pärinevad pinnasest, kus teed kasvatati, ega saanud sinna lisanduda tootmisprotsessi käigus.

Hiinas kerkib tarbijaohutuse skandaale viimasel ajal nagu seeni pärast vihma, kuigi valitsus ei väsi kinnitamast, et loob toiduainete vallas korra majja.

Valitsuse korraldusel vaadati läbi 58 punase tee brändi, Liptoni oma oli üks 19st, mis vahele jäi.

Ülejäänud 18 patust teed olid kõik kohalike Hiina firmade tooted, enam kui pooltes neist oli haruldaste muldmetallide sisaldus Unileveri omast kõrgem – kuid Hiina riigimeedia keskendus oma kajastustes sisuliselt vaid Liptoni juhtumile.

Välisfirmade tegevjuhid on eravestlustes kurtnud, et võimud uurivad ja puurivad nende tooteid rangemalt, kuna üritavad kummutada valitsevat arusaama, et Hiina tooted on rahvusvaheliste firmade omadest ohtlikumad ja halvemad.

Viimastel nädalatel on ohutus- või kvaliteediskandaalid tabanud mitmeid rahvusvahelisi firmasid, näiteks Johnson & Johnsonit, mida süüdistatakse potentsiaalselt ohtliku lastešampooni valmistamises. Walmart sai aga kaela trahvid ja pidi sulgema üle tosina poe Chongqingi linnas – karistuseks selle eest, et sealihal oli eksitavalt juures silt MAHE.

Mõned kommentaatorid arvavad aga, et rahvusvahelised firmad kipuvad Hiinas kohaliku turuga kohanema ja standardeid allapoole laskma.

«Meil on Hiinas selline ütlus, et samad seemned kannavad erinevat vilja – sõltuvalt keskkonnast ja kliimast,» ütles Pekingi tehnoloogiainstituudi ökonomist Hu Xingdou, kes on ühtlasi sotsiaalküsimuste ja avaliku korra ekspert. «Selline rahvusvaheline firma nagu Unilever võib Hiinasse tulles unustada need seadused ja moraali, millest nad mujal lähtuvad.»

Hu ütles, et regulaarsed ja kõrge profiiliga toiduohutuse kampaaniad on ebaefektiivsed osalt seetõttu, et trahvid ja karistused üleastujaile on liiga leebed.

Veelgi kurvem on Hu arvates aga see, et valitsus ei luba tekkida tarbijakaitse ühendustel ega lase kahjukannatajail kohtu kaudu hüvitist taotleda.

Kommunistlik võimupartei ei taha mitte mingil juhul lubada ühtegi organisatsiooni, mis poleks nende kontrolli all. Partei on blokeerinud katsed moodustada sõltumatuid tarbijakaitse ühendusi ja läinud isegi nii kaugele, et on vangistanud selliseid rühmitusi moodustada üritanud isikuid.

Kõnealused punase tee testid korraldas Kvaliteedi Järelevalve, Inspektsiooni ja Karantiini Keskvalitsus. Tegemist on riikliku kampaaniaga, mis puudutab 37 toidu- ja tarbekaupade kategooriat ning mille eesmärk on seada häbiposti reeglite eirajad.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Tagasi üles