Vene turg eri anna armu Taani õllepruulijale nimega Carlsberg: kolmandas kvartalis kukkus ärikasum lausa viiendiku võrra.
Vene karskus tümitab Carlsbergi
Juba augustis ennustatud hoobile andsid hoogu Vene valitsuse pingutused alkoholismi ohjeldamisel, mistõttu õlle hind 18 kuuga 30 protsenti kangemaks on läinud. Koos kasvavate tootmishindade ja intensiivse konkurentsiga on see õlletööstusele üks mürgine kokteil.
Kuigi odrasaak oli Venemaal tänavu suurem, jätab selle kvaliteet soovida. Tarbijameeleolud pole aga regioonis just roosilised.
Carlsberg saab 40 protsenti oma kasumist Venemaalt.
Firma tegevjuht Jørgen Buhl Rasmussen usub, et tuleval aastal peaks toimuma teatav taastumine – tunnistades samas, et optimistlikke ennustusi teha on «veel liiga vara».
Aasias, mis moodustab Carlsbergi portfellist väiksema osa, läks müük kvartalis 20 protsenti ülemäge, ärikasum kasvas 18 protsenti.
Koguste poolest on suurimaks turuks Aasias Hiina, mis on aga üks maailma kõike vähem kasumlikke õlleturge.
Põhja- ja Lääne-Euroopas kukkus netokasum 2 protsenti.
Morgan Stanley analüütik Michael Steib arvab, et Vene kasumid võivad natuke elavneda – paljuski seetõttu, et väga palju sügavamale kukkuda oleks raske – aga enamik sellest tuleb tema hinnangul müügi- ja turundustegevusse tagasi investeerida, et kasvule hingeõhku sisse puhuda.
Ühtlasi kaotab Carlsberg Venemaal ka turuosa – 2009. aasta 40 protsendist on jäänud järele 27 protsenti. «See on murettekitav trend ja seab teatud määral kahtluse alla väite, nagu oleks Baltika [Carsbergi Vene osakond] Venemaal üks võitmatu kindlus,» ütleb Steib.
Alates 1990. aastatest on Carlsberg investeerinud Venemaale enam kui 12 miljardit dollarit.
Tänavune aasta on taanlastele olnud muserdav. Augustis antud kasumihoiatus kukutas firma aktsiat selsamal päeval 17 protsenti.
CopyrightThe Financial Times Limited 2011.