Maanteeamet kavatseb Tallinna-Tartu maantee surmalõigu asemele ehitada uue tee erafirma abiga. Viimane teeks investeeringu, hooldaks ja remondiks ning riigikassa tasuks selle eest pika aja jooksul osamaksetena.
Parts tahab Tallinna-Tartu maantee ehitada erarahaga
Kose ja Mäo vahele jääb üks Eesti ohtlikumaid teelõike – Ussisoo. Kahjuks võib kindel olla, et igal aastal juhtub seal mitu traagilist liiklusõnnetust. Juba ammu on olemas 45-kilomeetrise maanteelõigu projekt – neljarajaline ja peaaegu tervenisti uuel trassil –, mis oleks senisest sirgem ja lühem ning ka kiirem ja ohutum. Ehituse algus on aga rahapuudusel veninud.
Maanteeamet tahab alustada uue maantee ehitust viisil, mis pole Eestis väga palju kasutusel olnud: PPP ehk public-privat partnership’i abil ehk avaliku ja erasektori koostöös. Kõige tuntumad selle skeemiga ettevõtmised on Tallinna linna algatatud koolide remondi ja hooldamise lepingud.
«Kose-Mäo teelõigu ehitamise rahastamine käiks riigile lähiaastatel üle jõu. Seetõttu on maanteeamet koos majandusministeeriumiga pakkunud valitsuskabinetile arutamiseks ja otsustamiseks välja alternatiivse rahastamisskeemi PPP-mudeli näol,» rääkis maanteeameti pressiesindaja Allan Kasesalu.
Amet tellis aasta tagasi Kose-Mäo teelõigu PPP-analüüsi, mille koostasid advokaadibüroo Sorainen, audiitorfirma PWC, kaasatud oli ka maailma kümne suurema õigusnõustaja hulka kuuluv Hogan Lovells. Analüüs on valmis, kuid maanteeamet ei taha seda avalikkusega jagada, sest soovib esmalt näidata tulemusi valitsuskabinetile.
Finantsnõustaja arvutuste järgi läheb 45 kilomeetrit maanteed Mäo ja Kose vahel maksma umbes 207 miljonit eurot. Lähiaastail valmib neljarajaline lõik Aruvallast Koseni. Kui saab valmis ka uus tee, on üle poole riigi ühest tähtsamast maanteest nelja sõidurajaga.
Majandusminister Juhan Parts ütles eile, et valitsus pole tee-ehituse ettepanekut veel arutada jõudnud. «Kui kabinetis tekib vaidlusi ja erimeelsusi, siis hakkab ehitus venima,» märkis ta. «Rahandusministri arvamus on teadmata.»
Ministri sõnul on optimistlik ajakava järgmine: hankedokumendid valmivad 2012, seejärel konkurss, lepingu ettevalmistamine, ehitus ise koos eeltöödega kolm aastat, ja aastaks 2017 või 2018 oleks maantee valmis ja sõidetav.