Majandusminister Juhan Part kinnitas täna riigikogu ees sõna võttes, et ta ei tea ühtegi põhjust, miks peaks 30,2 miljoni eurone Hiina vedurite ostmine riigile kahju tooma.
Parts: ei ole ühtegi põhjust, miks vedurite hange peaks ebaõnnestuma
Suvel sõlmis riik 30,2 miljoni eurose Hiina vedurite ostulepingu, ning siis jäi selgusetuks, kas neil on õigus Venemaal või Euroopas manööverdada, kuna hiinlased valmistavad tüüpmudelist erinevaid vedureid.
Partsile alluva Eesti Raudtee nõukogu jõudis vedurite ostu suhtes üksmeelele pärast seda, kui juulis vahetati välja mitmed veduriostule vastu seisnud liikmed. See, et uus nõukogu oli vedurite ostmise poolt, on Partsi kinnitusel puhas juhus.
Esimene uus vedur peab hanke kohaselt jõudma Eestisse tüübikatsetusteks järgmise aasta esimeses pooles. Ülejäänud 15 vedurit tarnitakse 2013. aasta teises kvartalis.
«Lisaks ka seda, kas ja millisel kujul üldkoosolekut teostav minister, juhul kui see hange ebaõnnestub ja majanduslikult ettevõttele kahjulikuks osutub, vastutada plaanib?» küsis rahanduskomisjoni aseesimees Rannar Vassiljev Partsilt.
«Ma ei ole täna teadlik põhjustest, miks peaks hange ebaõnnestuma ning ka arupärijad ei ole neid põhjuseid nimetanud,» vastas Parts, kelle kinnitusel on Eesti Raudtee näol tegemist äriühinguga, kes vastutab oma kohustuste eest ise.
«Loomulikult vastutavad ka nende otsuste eest otsuse langetanud nõukogu ja juhatuse liikmed solidaarselt vastavalt äriseadustikule ning riigivaraseadusele,» täpsustas ta.
«Vastavalt pakkumise spetsifikatsioonidele ja nendel tingimustel sõlmitud lepingule ei saa vedurite tarnijaks olev Hiina tehas toota teistsuguseid vedureid kui vaid neid, mis vastavad Euroopa Liidus ja ka 1520-millimeetrise rööpalaiusega raudteevõrgus kehtivatele kasutusnormidele,» lisas Parts.
Vassiljev jäi aga seisukohale, et vedurite ostmisel on jälgitud juba tavaks saanud praktikat, kus ühe riigiettevõtte hanke ümber on tekkinud väga palju vastuseta küsimusi.
«Küsimusi selle kohta, kas võimalikud, potentsiaalsed tulud, millest minister rääkis, on proportsioonis nende riskidega, mis hankega võivad kaasneda, kas see protsess, kuidas seda hanget on ette valmistatud, läbi viidud ja kuidas pärast seda on otsus sündinud, on korrektne ja loogiline, kas antud vedurite puhul, mida soetatakse, kas nende hind on tasakaalus või proportsioonis nende kvaliteediga ja kas ka antud pakkuja on üldse võimeline selliseid vedureid reaalselt tarnima,» rääkis Vassiljev.