Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Rollivahetus: Chrysler päästab Fiati

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Chrysler Jeep Renegade
Chrysler Jeep Renegade Foto: WENN

Seda juhtub kogu aeg: vapper päästja sööstab aitama uppujat, kes ta endaga kaasa tõmbab. Väga harva leiab esialgne ohver uue hingamise ja vinnab välja ka appirutanud kangelase.

Viimatinimetatud haruldasest olukorrast leiab end itaallaste Fiat – ainus automaailma suurtegija, mis Chrysleri peale panustada söandas. Nüüd tuleb aga kõvasti ameeriklase külge klammerduda.

Finantsiliselt jääb Chrysler küll kodumaistele rivaalidele alla – tulles vaevalt omadega tasa ajal, kui General Motors ja Ford 12 kuuga kahepeale 15 miljardit dollarit kasumit on teeninud – kuid ta turuosa kasv ja tooteuuenduse tase on olnud muljetavaldavad.

Kuna USA autoturg taastub kenasti, on Chrysleril renessanssi rahastamiseks vahendid olemas.

Atlandi ookeani teisel kaldal olukord nii roosiline pole. Eriti nutune on seis Fiati kodumaal Itaalias, kus automüük nukrutseb mitme aastakümne madalseisus.

Värskelt Fiatiga liidetud Chrysler andis kaks kolmandikku grupi ärikasumist.

Kui Fiati tegevus tärkavatel turgudel maha arvata, on Chrysleri osakaal veelgi suurem. Netovõla kasvades jäi Fiat hiljaks globaalsete platvormide arendamisega, kulude tasategemiseks on aga – isegi koos Chrysleriga – vähem müüki, kui peamistel konkurentidel.

Olukorras, kus Chrysler on Fiatile palju vajalikum, kui keegi kahe aasta eest aimata oleks osanud, takistavad finantspinged kahe ettevõtte tihedamat kokkusidumist.

Kui kõik läheb plaanipäraselt, omab Fiat varsti 59 protsenti Chryslerist. Kuid ülejäänut ametiühingu tervishoiufondilt välja osta ja täielikku ühinemist vormistada läheb raskeks.

USAs on Fiatil õnnestunud tööjõukulud ilusti alla kaubelda, Euroopas võib sellest esialgu vaid unistada.

Tuleb tunnistada, et Chrysleril on üllatavalt hästi vedanud.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Märksõnad

Tagasi üles