„Venemaa Raudteed üritab takistada Hiina kaubarongide liikumist Eestisse, kuid see pole pikaajaliselt võimalik, sest rahvyusvahelised lepingud ei võimalda kolmandatest riikidest pärit transiiti piirata,“ ütles Eesti Raudtee juht Erik Laidvee. „Nad lihtsalt ei kinnita rongide sõidugraafikuid.“
Praeguste Venemaa ja Hiina ühiste sõjaväeõppuste foonil tundub Laidvee sõnul vähetõenäoline, et Eesti suunalise raudteeveo blokeerimine võiks kaua kesta. „Pole võimalik, et nad oma sõprade ja liitlaste eksporti saavad kuigi kaua takistada. Me saame need rongid käima,“ lisas Laidvee.
Eesti juhtiva konteinerterminali Transiidikeskuse hinnangul pole võimalik, et Venemaa Raudteed keelab otsesõnu transiidi läbi Eesti, mis oleks seadusevastane. Transiidiplaanidest keeldumiseks leitakse terminali juhi Vladimir Popovi sõnul tehnilised ettekäänded nagu näiteks marsruutide ülekoormatus.
„Kellelegi pole saladuseks peamised põhjused: esmalt poliitilised ja seejärel majanduslikud, sest Hiina rongid sõidaksid sama edukalt Loode-Venemaa sadamatesse,“ rääkis Popov. „Siit tulenevad ka lahendused. Poliitiliste suhete parandamine kujutab endast mitmetahulist ja väga pikaajalist ülesannet, kui see üldse seisab päevakorras. Teine lahendus on Venemaa raudteeoperaatorite kaasamine Eestit oodatavalt läbivasse transiidiärisse.“
Venekeelne portaal Rubaltic kirjutas eile, et Venemaa Raudteed eelistab suunata Hiina transiitkaupasid Läänemerel asuvasse Ust-Luuga sadamasse. Samas lisas portaal, et Balti riikide praeguse välispoliitiklise kursi jätkudes peavad need riigid Venemaad läbiva Hiina transiidi ära unustama.
Augusti keskel võttis Eesti Raudtee oma sõiduplaanidest välja augustiks kavandatud kolm Hiina rongi, sest väidetavalt ei saavutanud Eesti maksuametiga kokkulepet kaupade kontrollimise ja deklareerimise üle. Siis avaldasid äri osapooled lootust, et rongid saabuvad septembris.