«Segaduste korral ei saa klient infot otse vedajalt, vaid Tallinna Jäätmekeskuselt, mis annab võimaluse info liikumise venimiseks ja moondumiseks. Puudub ka paindlikkus kiireks vigade paranduseks,» selgitas ISSi teenindusjuht Vahur Ilumets.
ISS Eesti teenindab Tallinnas ligi 150 kortermaja ja 4000 korterit.
Kliendivaenulik teenus
Fakti, et tosin aastat kehtinud jäätmeveoteenuse kord on ajale jalgu jäänud, tunnistavad ka jäätmevedajad. «Tulemus on kliendivaenulik – selles pole küsimustki,» tunnistas Eesti Keskkonnatreenused juht Argo Luude. «Kui sa tahad hanget võita, siis pead tegema võimalikult madala hinna, mis muudab teenuse paratamatult jäigaks, sest kasumi nimel pole võimalik paindlikkust lubada.»
Süsteemi võiks Luude sõnul ümber korraldada nii, et omavalitsus kogub infot jäätmevaldajatest, litsentseerib mitu usaldusväärset veofirmat ja kliendid saavad nende vahel ise valida. Hinna paneks sellisel juhul paika turg. «Seda ohtu, et hind hakkab hullult tõusma, tõenäoliselt pole, sest hinnad on tõusnud ka korraldatud jäätmeveoga,» väitis Luude.
Keskkonnaministeeriumis tunnistatakse, et üksnes omavalitsuste hangetel põhinev süsteem on ajale jalgu jäänud. Kuid olukorra muutmist takistavad veidrad bürokraatlikud komistuskivid.
«See, kuhu jäätmete teema praegu liigub, on tõepoolest muutunud murekohaks, sest süsteemi paindlikkus on väga madal,» tõdes keskkonnakorralduse osakonna juhataja Kaupo Heinma.
Praegu riigikogu menetluses oleva eelnõuga pannakse küll kokku jäätmeseadus ja pakendiseadus, kuid põhimõttelisi muudatusi ei tehta. «Euroopa eesistumise ajal võttis Eesti kohustuse harmoniseerida oma seadused kuue direktiiviga kahe aasta jooksul, mis takistab seadusemuudatustesse kohalikke teemasid lisada,» lausus Heinma.