Päevatoimetaja:
Sander Silm

Jaanus Murakas: tarbija ja kaubandus nõuavad odavamat toitu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Jaanus Murakas.
Jaanus Murakas. Foto: Toomas Huik

E-Piima juht Jaanus Murakas rääkis põllumajandus-kaubanduskoja konverentsil, et tarbija saab valida poeletilt kvaliteetse ja odava toidu vahel, sest mõlemat korraga on raske leida.


Muraka sõnul on tootearendusel kaks suunda: kõrgekvaliteetse või naturaalse, aga kalli toote tegemine või madala omahinnaga toote arendus. Kuna põhiküsimuseks on enamasti, kuidas saavutada kulude kokkuhoidu, siis võib see pahatihti toimuda inimeste tervise arvel.

Muraka sõnul tuleks neil kahel suunal selget vahet teha. «Kui tahad head ja odavat, tuleb osta kaks erinevat asja,» lausus ta.

Tänapäeval on võimalik asendada naturaalsed toiduained teistega. Murakas tõi näiteks jäätise, mida tehti vahepeal vadakupulbrist ja taimerasvast ja arvati, et koorejäätist polegi võimalik teha, aga nüüd on see ometi müügil.

«Hinnaeelis annab tootjale kohe ka turuosa. Suur osa tarbijaid valibki vaid hinna järgi» nentis Murakas.

Ta lisas, et rahvastik kasvab täna neis piirkondades, kus ostujõud madal. Arenenud riikide tarbija on aga pööranud naturaalse toidu suunas ja ka Eesti tahab nende sekka kuuluda. Kõrgema elatustasemega inimesed mõtlevad rohkem oma tervisele ja vaatavad hoolega, mida söövad. Samas on diabeet juba noorte inimeste haigus ja see hirmutab.

Toodete hinnale on surve Muraka sõnul suur nii tarbija kui ka kaubanduse poolt. Kuna meil läheb kuusissetulekust liiga palju toidule, oleks tema sõnul ainus lahendus toidu käibemaksu diferentseerimine. «Praegu võtab iga viienda ampsu inimese toidulaualt riik endale,» nentis ta.

Tagasi üles