Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Puutetundlik ekraan laiendab piire

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Raigo Neudorf
Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: SCANPIX.

Uus tahvelarvuti prototüüp reageerib viipamisele ja tajub enda kõrval asuvaid esemeid, kirjutab Tartu Ülikooli teadusuudiste portaal Novaator.ee.

Inteli, Microsofti ja Washingtoni ülikooli teadlaste koostöös väljatöötatud tahvelarvutile käskluste andmiseks ei ole vaja enam puudutada arvuti ekraani - piisab vaid pinna puudutamisest, millel see asub.

Puutetundliku ekraaniga tahvelarvutite ja nutitelefonide kasvav populaarsus on muutnud arvutiga suhtlemiseks uute võimaluste leidmise arvutiteadlaste jaoks järjest olulisemaks uurimisvaldkonnaks.

Portico-nimelise uue seadme väljatöötamiseni viinud projekti lõpptulemuseks võivad olla nutitelefonid ja tahvelarvutid, mis reageerivad puudutusele ka väljaspool seadme füüsilisi piire.

«Eesmärk on laiendada inimese ja seadme vahelist interaktiivset ruumi väljapoole ekraani piire,» vahendas Technology Review süsteemi arendaja ja Washingtoni ülikooli arvutiteadlase Jacob Wobbrocki sõnu.

See saavutatakse kahe kummalgi pool ekraani paikneva väljaulatuva kaamera abil, mis avastavad ja jälgivad ekraani ümber toimuvat liikumist.

Süsteem tuvastab esemete kõrguse ning määrab kaamerapiltide võrdluse abil kindlaks, kas need puudutavad seadet ümbritsevat pinda. Wobbrocki sõnul võimaldab selline lähenemine ekraanil tuvastada nii käeviipeid kui esemeid ning neile reageerida.

Teadlased demonstreerisid, kuidas tarkvara jälgis väikese palli liikumist pinnal, millel tahvelarvuti asus. Palli põrkudes vastu arvutit ilmus ekraanile virtuaalne pall, mis jätkas liikumist samal trajektooril, luues pildi nagu oleks pall seadmesse sisenenud. Sel moel on võimalik palli näiteks ekraanil kujutatud väravasse lüüa.

Teises demonstratsioonis näitasid teadlased, kuidas laual tahvelarvuti kõrval asuva mängukosmoselaeva nurga muutmine muudab ekraanil kujutatud virtuaalse kosmoselaeva nurka, mis võimaldas kasutajal arvutimängus asteroidide pihta tulistada.

Wobbrocki sõnul on võimalik samasugust süsteemi kasutada ka nutitelefonides ja teistes elektroonilistes taskuseadmetes.  

Seadmete järjest väiksemaks muutumisega kahaneb ka seadmete ekraanipind. Portico võimaldab seda kompenseerida, kasutades interaktiivseks suhtluseks ka seadet ümbritsevat ala.

Inteli teadlase ja idee autori Daniel Avrahami sõnul muudab Portico kasutatava ala kuuekordseks. 12-tollise tahvelarvuti puhul tähendaks see 26-tollise diagonaaliga ekraani.

Tagasi üles