Kümneid miljoneid dollareid maksvate superjahtide valmistajate igatsevad pilgud on pöördunud Hiina poole, kinnitati sel nädalal Monaco jahinäitusel.
Hiinlastele hakatakse superjahte pähe määrima
«Kõik loodavad, et Hiinas peatselt jahtide järele isu tekib,» ütles Jamie Edmiston maaklerfirmast Edmiston. «Natuke huvi on. Ühel-kahel hiinlasel on juba jaht olemas, aga asi pole veel päris käima läinud.»
Üle 30-meetriste superjahtide müük ei taha pärast 2008. aasta Lehman Brothersi krahhi hästi vedu võtta.
Hollandi luksjahtide ehitaja Feadshipi direktor Henk de Vries juhtis tähelepanu teravale kontrastile viis aastat tagasi valitsenud buumi ja tänase olukorra vahel.
«Aastail 2006-2008 läks turg peast täiesti segi, siis kukkus aga maoli maha,» ütles ta. «Kõikide pilgud on Hiinal. Me pressime aktiivselt sellel suunal. Aga me vaatame ka Ladina-Ameerika poole.»
Nii müüjad kui tootjad tunnistasid, et uute klientide leidmine Brasiiliast, Indiast ja Hiinast võtab aega.
Nad mõistavad ühtlasi, et ilmselt huvituvad ostust lähitulevikus siiski vaid vähesed uusmiljardärid, kuna laiem nõudlus annab end Euroopa kohale kogunenud mustade majanduspilvede tõttu oodata.
Tellitud ja ehitamisel superjahtide arv, mis kõrgus 2009. aasta jaanuaris 587 juures, on tänavuse septembri alguseks kukkunud 402 peale.
Superjahte toodetakse peamiselt Itaalias, USAs, Hollandis, Türgis ja Suurbritannias.
Ühe märgina nihkest tärkavate turgude suunas lõid Hongkongi investeerimisfirma First Eastern ja Londoni AIM börsil noteeritud Camper & Nicholsons Marina Investments (CNMI) käed luksjahtide sadamate arenduseks Hiinas.
«Suur jõukus toob nõudluse superjahtide järele ning Brasiilias ja Hiinas on paljud neid juba ostma hakanud,» ütles CNMI tegevjuht Nick Maris.
«Näib, et nad on liikumas kategooriasse, kus tellitakse uusi ja väga suuri superjahte, pikkusega isegi üle 80 meetri.»
Nagu ütleb ka maakler Neil Cheston, paistab lootuskiir BRIC-riikidest. «BRICist pärit kliente näeb palju sagedamini, kui kolm-neli aastat tagasi ja varandused liiguvad,» ütles ta. «Supervarandused liiguvad.»
Aga isegi läänemaailmas on mõned juhtivad töösturid Chestoni sõnutsi saamas üle aastatepikkusest süütundest – et kuidas ma näitan end «väga suure ja kalli mänguasjaga» ajal, mil ettevõtted koondavad töötajaid.
«Võib-olla valitseb nüüd see vaim, et iga mees seisku enda eest. Ja miljardär mõtleb: miks mitte? Miks lasta aastail mööda lennata? Ma tahaks viia pere imelisele merereisile ja rahakott ju võimaldab.»
Copyright The Financial Times Limited 2011.