Probleem: kuidas elektriautod mürisema panna?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Peugeot ION.
Peugeot ION. Foto: SCANPIX

Vaikus on kuldne? Kaugel sellest. PSA Peugeot Citroeni tehnokeskuses murravad insenerid pead, kuidas hiirvaiksed elektriautod ilusti mürisema panna.

Töötaja teeb parasjagu Peugeot' Ioniga tiiru keskuse parklas – ilma kunstliku hääleta. Madalatel kiirustel pole autot praktiliselt üldse kuulda ja üks mõtteisse vajunud inimene hüppab viimasel hetkel ehmunult eest ära.

Ion suundub uuele ringile, seekord kõlab aga põrkeraua taha pandud kõlarist ka hääl. Täpsemalt mingisugune sumin või ümin, mille helisagedus sõltub sõiduvahendi liikumiskiirusest.

«Tuleb leida heli, mis rahuldaks ohutusnõudeid, kuid oleks samas ka kaunis,» ütles Vincent Roussarie, kes juhib Prantsuse autofirma heli-alaseid uuringuid. «Tuleb leida tasakaal turvanõuete ja hea maitse vahel.»

Ta demonstreerib ka teist kunstlikku häält, mida PSA parasjagu proovib. See on segu erinevatest helidest, sealhulgas rehvide mürast maanteel. Kolmas variant on futuristlik metalne kõlin, mis kopeeriti ühest 1960. aastate ulmefilmist. «See meil vist käiku ei lähe,» tunnistab Roussarie.

Siinsamas Pariisis on sama ülesandega ametis ka Nissani partner Renault. «On kaks heli, mida me tahame vältida: tavaline, näiteks V6 mootori müra ja kõikvõimalikud mittemehhaanilised hääled nagu linnulaul,» ütles Renault’ elektriautode programmi juht Thierry Koskas. «See ei sobiks kohe üldse.»

Ta eeldab, et Renault läheb ilmselt sama rada pidi kui Nissan ja valib midagi monotoonset ja motoorset – umbes nagu kõlab Leaf.

Digitaalse tehnika pakutavad variandid on loomulikult piiramatud, kuid enamikel inimestel on teatud kindel tõekspidamine, mis häält üks õige auto tegema peaks. Ja seda nüüd autotegijad uurivadki, üritades hoida üht kõrva ohutusel ja teist tulevaste klientide eelistustel.

Porsche konsulteerib otse oma kundedega. «Trammi häält nad ei taha,» ütleb Rolf Frech, kes töötab insenerina selles möirgavate masinate poolest tuntud Saksa firmas. «Kui klient kiirendab, peaks seda ka nagu kord ja kohus kuulda olema.»

Sündmustel hoiavad silma-kõrva peal ka regulaatorid, kelle juures pimedate ühingute esindajad vaiksete autode peale kaebamas käivad. Jaapanis on reeglid juba paigas, Ameerikas alles uuritakse, kuidas autohääli reguleeriv seadus välja peaks nägema.

Nissan konsulteeris Leafi luues Jaapani ja USA akadeemikute, aga ka Hollywoodi heliefektide spetsialistide ja pimedate ühingutega. Saunde katsetati tosinate kaupa.

Arvamusküsitlusi korraldati ka omaenda töötajate seas üle kogu maailma. «Kui me pakkusime muusikat, ütlesid jänkid, et see kõlab nagu jäätiseauto,» ütles Nissani «müraosakonna» juht Tsuyoshi Kanuma. Lõpuks jäi sõelale koos kiirusega kasvav ümin.

Pimedate palvel hakkab Leafi hääl kõlama kohe, kui pidur lahti lastakse – enne, kui auto liikuma läheb. Kui auto aga tagurdab, on hääl küll samasugune, aga helitugevus kõigub.

Peugeot Citroen on sooritanud eksperimente seotud silmadega klientide peal, kel paluti vajutada nupule niipea, kui läheneva auto hääl nende kõrvu jõuab. Teist korda tuli vajutada siis, kui tekkis ohutunne. Selgus, et elektriautode puhul oli vahemaa poole väiksem, kui tavaliste puhul. «Paljud ei kuule lähenevat autot isegi kahe-kolme meetri pealt,» ütles Roussarie.

Sellest, et elektriautode hääl ülemaailmsele standardile võiks vastata, ei taha autotootjad kuuldagi. Roussarie rõhutab, et 8-silindriline mooror teeb teistmoodi häält kui 6-silindriline. Tegelikult hakkavad firmasiseselt häälekõla poolest erinema ka Peugeot’ ja Citroeni elektriautod: «Mõlemale antakse hääl DNA järgi.»

Copyright The Financial Times Limited 2011. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles