Eesti suurima infrastruktuuri objektina täna avatav Koidula uus raudtee piirijaam annab uusi võimalusi nii läbi Eesti kulgeva transiidi arendamiseks kui ka reisirongiliikluseks.
Koidula raudteepiirijaam elavdab elu Lõuna-Eestis
Põlvamaal Värska vallas täna avatava objekti mõõtmed on Eesti mõistes enneolematud, sest see hõlmab 86 hektarit maad ja kõrguste vahe ulatub 18 meetrini. Kuna pinnas oli mägine, siis tuli sealt ehituse käigus ainuüksi pinnast välja vedada mitme miljoni kantmeetri jagu.
Majandusminister Juhan Parts rõõmustas, et rahaliselt tuli ehitus kokkuvõttes planeeritust viiendiku võrra odavam – selle maksumuseks kujunes 70 miljonit eurot. «Arvestades reaalsusega, et raudtee piirijaam on tegelikult taasiseseisvumisest alates Tartus olnud, oli olukord ebanormaalne ja tuli lahendada,» lausus ta.
Ministri sõnul on uus jaam oluline eelkõige transpordi logistika seisukohalt: «Tahaks loota, et see loob meile uusi võimalusi kaubavahetuses teiste riikidega ja muudab teeninduse piiril oluliselt paremaks.»
Ta lisas, et loodab nafta- ja õlirongidele lisaks saada juurde ka teisi kaubagruppe, sest praegu jääb võimsust Koidulas parasjagu üle. Seal peaks hakkama toimuma ka kaupade ümberpaigutamine ühelt veoliigilt teisele.
Tegu on märkimisväärse investeeringuga, mis on juba elavdanud ja peaks tulevikus veelgi elavdama kohalikku elu. Palju sõltub seejuures ettevõtjatest, mil määral nad oma äridesse kohalikke inimesi kaasavad.
Partsi sõnul on olnud mitmeid kohtumisi, kus seda on korduvalt rõhutatud.
Maksu- ja tolliamet loob Koidulas 12, Eesti Raudtee 12–17, veterinaaria- ja toiduamet üheksa ning Riigi Kinnisvara AS 30–40 uut töökohta. Kokku peaks seal esialgu rakendust leidma 150 inimest, edaspidi aga kindlasti rohkem.
Mis puutub reisirongiliiklusse, siis peaks Peterburi–Riia suunal peagi uusi võimalusi lisanduma. Kavas on pikendada liini Oravast Koidulani ja suvel vajadusel ka Piusani. Kohalikele elanikele on tähtis rongiga Tartusse ja Valgasse pääsemine, mis on mugavam ja taskukohasem kui bussiliiklus. Edaspidi võib aga reisirongiliiklust pikendada kas või Euroopa südamesse välja.
Kaalumisel ongi võimalused rahvusvahelise reisirongiliikluse, esialgu Riia–Peterburi ja Tallinna–Moskva liini läbi Koidula suunamiseks. Vajalik infrastruktuur saab selleks seal olema, kuid probleemiks võib saada raudtee läbilaskevõime Venemaa poolel.
Piirijaama võimsuseks on projekteeritud 40 rongipaari ööpäevas, kuid tegelik kaubaveomaht sõltub vajadusest.